Abstrakt
The article presents Angelika Kuźniak’s biographical reportages in the context of the theory referred to as “the return to things”. The analysis focuses on the books Marlene, Papusza and Stryjeńska. Diabli nadali. The stories of the women artists’ lives are a kind of journalistic archaeology of things. The aim of this article is to show that the material culture elements presented in Kuźniak’s books reflect characteristic features of women. Things are treated as objects of aesthetic contemplation, one of the most important journalistic sources of information, traces of the past, as well as a kind of message about history.
Bibliografia
Barański J., Etnologia i okolice. Eseje antyperyferyjne, Kraków 2010.
Barthes R., Efekt rzeczywistości, przeł. M.P. Markowski, „Teksty Drugie” 2012, nr 4.
Czapliński P., Przerabianie nostalgii albo proza lat dziewięćdziesiątych w poszukiwaniu utraconej teraźniejszości, „Kresy” 1999, nr 4.
Dobiegała A., Rzeczy jako język dyskursu memorialnego w holokaustowych reportażach Hanny Krall, „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2.
Domańska E., Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.
Domańska E., Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami, „Kultura Współczesna” 2008, nr 3.
Foster H., Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przekł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010.
Freedgood E., Czytając rzeczy, przeł. J. Sadowska, „Pamiętnik Literacki” 2009, nr 4.
Geertz C., O gatunkach zmąconych (nowe konfiguracje myśli społecznej), „Teksty Drugie” 1990, nr 2.
Horodecka M., Reportaż jako międzykulturowa mediacja. Marlene Angeliki Kuźniak, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2017, nr 3.
Karaszewska Z., Światy moich bohaterów układam ze szczegółów, <http://lubimyczytac.pl/aktualnosci/10081/swiaty-moich-bohaterow-ukladam-ze-szczegolow> [dostęp:30.09.2019].
Kiedrzynek A., Reportaż nie zginie. Rozmowa z Małgorzatą Szejnert, [w:] Arrka, Lublin, Siennica Różana 2011.
Kopytoff I., Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces, tłum. E. Klekot, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Kozłowski T., Rzeczy w kulturze konsumpcji. Między uczłowieczaniem przedmiotu a uprzedmiotowieniem człowieka, „Tematy z Szewskiej” 2017, nr 18.
Kuźniak A., Marlene, Wołowiec 2013.
Kuźniak A., Papusza, Wołowiec 2013.
Kuźniak A., Stryjeńska. Diabli nadali, Wołowiec 2015.
Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przekł. B. Shallcross, Warszawa 2013.
Piechota M., Bohater „małego realizmu” – zwykły człowiek w reportażach Małgorzaty
Szejnert („My, właściciele Teksasu”), „Zeszyty Naukowe KUL” 2015, nr 58.
Pomian K., Jak uprawiać historię kultury, „Przegląd Historyczny” 1995, nr 86/1.
Rakowski T., Antropologia rzeczy: wprowadzenie, „Kultura Współczesna” 2008, nr 3.
Reporterka. Rozmowy z Hanną Krall, wybór, kompozycja, uzupełnienia oraz dokumentacja J. Antczak, Warszawa 2007.
Rifkin J., Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, przeł. E. Kania, Wrocław 2003.
Shallcross B., Rzeczy i zagłada, Kraków 2010.
Utracka D., „Pamięć rzeczy”. Mityzacja i demityzacja świata rzeczy w poezji Zbigniewa Herberta, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 1998, nr 7.
Waszczyńska K., Przedmowa, [w:] Ludzie w świecie przedmiotów. Przedmioty w świecie ludzi. Antropologia wobec rzeczy, red. nauk. A. Rybus, M.W. Kornobis, Warszawa 2016.
Wójcińska A., Reporterzy bez fikcji. Rozmowy z polskimi reporterami, Wołowiec 2011.
Żyrek-Horodyska E., Kartografowie codzienności. O przestrzeni (w) reportażu, Kraków 2019.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).