Abstrakt
This article is about the possibilities of transdisciplinary research and was written from the perspective of the specialist in Polish philology. The paper also refers to proposals presented at the 12th Convention of Specialists in Polish Studies [Zjazd Polonistów] (2011) and the volume Nowa humanistyka (New Humanities) (2017). These texts postulated transforming the specific “identity” of Polish philology into cultural studies or anthropology of literature and an attempt to “build bridges” with other specializations so far falling within the paradigm of interdisciplinarity. The author proposes a better way to cross the traditional divisions between the humanities and sciences and presents the term “transdisciplinarity”, which is somehow connected to the metaphor of “jumping over the wall”. Consequently, he proposes the figure of the catapult, which is used in poetics, is derived from the military machine, and is now understood as a rescue launcher. Thinking in terms of catapult assume a ferocity and the risk of entering foreign territory, the need to enter into a direct, concrete and difficult relationship with another world (of matter, laws, methods and problems).
Bibliografia
Afeltowicz Ł., Sojak R., Arystokraci i rzemieślnicy. Synergia stylów badawczych, Toruń 2015.
Arct M., Słownik języka polskiego, Warszawa 1916.
Barthes R., Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2004.
Calvino I., Wykłady amerykańskie, przeł. A. Wasilewska, Gdańsk–Warszawa 1986.
Giard L., Dzieje pewnych badań. Wprowadzenie, [w:] M. de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.
Jaspers K., Filozofia, t. 1, Filozoficzna orientacja w świecie, przeł. M. Żelazny, Toruń 2019.
Nawarecka L., Symbol, [w:] Ilustrowany słownik terminów literackich, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018.
Nawarecki A., Lajerman, Gdańsk 2010.
Nawarecki A., Pokrzywa. Eseje, Chorzów–Sosnowiec 1996.
Nawarecki A., Stomatopoetyka (projekt, koszmar, marzenie), [w:] Fragmenty dyskursu maladycznego, red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń, Gdańsk 2019.
Nikodem M., Zęby – zgrzytanie i życie, [w:] Fragmenty dyskursu maladycznego, red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń, Gdańsk 2019.
Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz oraz D. Dominik, J. Bednarek, A. Dauksza, J. Misun, Warszawa 2017.
Przyszłość polonistyki. Koncepcje – rewizje – przemiany, red. A. Dziadek, K. Kłosiński, F. Mazurkiewicz, Katowice 2013.
Szymutko S., Nagrobek ciotki Cili, Katowice 2001.
Vinci L. da, List do Ludwika Moro. 1482, [w:] tegoż, Pisma wybrane, wyb., przeł. i wstępem opatrzył L. Staff, Warszawa 1958.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).