Abstrakt
Based on the example of Darren Aronofsky’s film Black Swan, the article explores the disillusive potential of interfering with the classic model of film dramaturgy. Referring to the traditional paradigm developed by Syd Field, the author indicates deviations from the conventional narrative that occur in Aronofsky’s film. The text seeks to confirm the thesis that contemporary cinematography exemplifies the trend of abandoning the attempts to create a seemingly referential world. By questioning the fundamental structure of the film’s dramaturgy, Black Swan provides additional interpretive possibilities. However, displaying the constituent elements of a work, for example, by transaccentuating their meaning or changing their place or length of occurrence, is not the most obvious disillusionment strategy. It may in fact remain hidden until the moment of careful analysis.
Bibliografia
Field S., Rilla R., Pisanie scenariusza filmowego, przeł. W. Wertenstein, B. Pankau, Warszawa 1998.
Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków 2007.
Marks L., The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, Durham 2000.
Marks L., Video haptics and erotics, „Screen” 1998, t. 39, nr 4.
Otto W., Paradygmat i suspens. O dramaturgii scenariusza filmowego, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2015, t. XVI, nr 25.
Propp V. Âkovlevič, Morfologia bajki magicznej, przeł. P. Rojek, Kraków 2011.
Sobchack V., Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture, Berkeley 2004.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).