Abstrakt
The article deals with the image of Ewa Lipska as a political writer, a committed person, and also discusses her attitude to Poland. In the studies conducted so far this aspect of her work was merely indicated, and also was sometimes a subject of manipulation. From the point of view of today it can be clearly seen that, along with the “private” motif, it crucially co-creates Lipska’s oeuvre. It is also important that the writer has expressed her social and political commitment not only in poetry (which she has published from 1961) and poetic drama (Nie o śmierć tutaj chodzi, lecz o biały kordonek [Death is Not at Stake, But the White Cord] of 1981), but also, and even most of all, in her prose (which so far has been neglected by researchers), especially Żywa śmierć [Living Death] (2009), Sefer (2009) and the columns published since 2004 in the “Kraków” monthly.Bibliografia
A. Morawiec, Materiały do bibliografii twórczości Ewy Lipskiej, [w:] Nic nie jest pewne. O twórczości Ewy Lipskiej, red. A. Morawiec, B. Wolska, Łódź 2005.
A. Świeściak, Ćwiczenia z poetyki [rec. tomiku Ja], „Opcje” 2003, nr 2.
Drzazga w gust. O najnowszym tomiku Ewy Lipskiej [pt. Drzazga rozm. P. Sobolczyk i in.], „Fraza” 2007, nr 2; D. Nowacki, W kraju nad Wisłą [rec. powieści Sefer], „Nowe Książki” 2009, nr 9.
K. Urbańska, Poezja Ewy Lipskiej w szkole średniej, Kraków 2001.
Nic nie jest pewne. O twórczości Ewy Lipskiej, dz. cyt.; G. Olszański, Śmierć Udomowiona. Szkice o wyobraźni poetyckiej Ewy Lipskiej, Katowice 2006; K. Skibski, Antropologia wierszem. Język poetycki Ewy Lipskiej, Poznań 2008.
E. Lipska, Wiersze, Warszawa 1967.
E. Lipska, Drugi zbiór wierszy, Warszawa 1970.
E. Lipska, Trzeci zbiór wierszy, Warszawa 1972.
E. Lipska, Czwarty zbiór wierszy, Warszawa 1974.
E. Lipska, Piąty zbiór wierszy, Warszawa 1978.
E. Lipska, Żywa śmierć, Kraków 1979.
E. Lipska, Nie o śmierć tutaj chodzi, lecz o biały kordonek, Kraków 1982 (Noś); Przechowalnia ciemności, Warszawa 1985.
E. Lipska, Strefa ograniczonego postoju, Warszawa 1990.
E. Lipska, Stypendyści czasu, Wrocław 1994.
E. Lipska, Ludzie dla początkujących, Poznań 1997.
E. Lipska, 1999, Kraków 1999.
E. Lipska, Sklepy zoologiczne, Kraków 2001.
E. Lipska, Ja, Kraków 2003.
E. Lipska, Gdzie Indziej, Kraków 2005.
E. Lipska, Drzazga, Kraków 2006.
E. Lipska, Pomarańcza Newtona, Kraków 2007.
E. Lipska, Sefer, Kraków 2009.
A. Legeżyńską: Elegie przedwczesne w poezji Ewy Lipskiej i Stanisława Barańczaka, [w:] tejże, Gest pożegnania. Szkice z poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Poznań 1999, s. 160.
J. Kwiatkowski, „Lękać należy się odważnie”, „Twórczość” 1971, nr 4, s. 107.
T. Nyczek, Spalony dom (o poezji Ewy Lipskiej), „Twórczość” 1974, nr 9, s. 89.
A. Niewiadomski, „Wakacje mizantropa” albo poezja wobec lęku, „Znak” 1994, nr 11, s. 133.
E. Lipska, My rocznik powojenny, „Życie Literackie” 1964, nr 29, s. 5.
J. Witan, Debiuty – eksperymenty, „Nowe Książki” 1967, nr 14, s. 874.
J. Pieszczachowicz, Dom gorzkiej młodości, [w:] tegoż, Pegaz na rozdrożu. Szkice o poezji współczesnej, Łódź 1991, s. 234.
J. Kryszak, W imieniu pokolenia, „Pomorze” 1968, nr 2, s. 13.
K. Lisowski, Historie osobiste (o liryce Ewy Lipskiej), [w:] E. Lipska, Wspólnicy zielonego wiatraczka, Kraków 1996, s. 6
Lękać się odważnie, rozm. K. Nastulanka, „Polityka” 1976, nr 52, s. 9.
B. Zadura, Ewa Lipska. Myśli powtarzać, by zostały po nas, „Kamena” 1971, nr 18, s. 4-5.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).