Abstrakt
The aim of this text is to present an attempt at the deconstructionist interpretation of Czesław Miłosz’s verse ‘Dar’ (‘Gift’). On the one hand, this paper emphasizes the moment of ‘dissemination’ of the literary work – the space between the title and ‘the rest’ of the text (which appeals more to the American deconstructionism) is seen as both a connection and an irreducible gap. On the other hand, this ‘dissemination’ is understood in terms offered by J. Derrida’s philosophy of gift. Miłosz used a word ‘gift’ in the title, but in the ‘textual corpus’ he made this donation ‘imperceptible’. This observation enables the Author to interpret Miłosz’s poem in the context of Derrida’s discourse of (im)possibility of gift. Consequently the title will be understood here as a gift to the text (the gift of meaning to the experience described there), but at the same time this gift/title will be seen as irreducibly separated from the ‘rest’ of the text, because of the relation between the title and the ‘textual corpus’.Bibliografia
C. Miłosz, Poezje, Warszawa 1981.
C. Miłosz, Ziemia Ulro, przedmowa J. Sadzik, Kraków 2000, s. 269.
Ł. Front, Recepcja Williama Blake’a w tworczości Czesława Miłosza, Kraków 2008, s. 56.
M. Stala, Czesław Miłosz, [w:] tegoż, Trzy nieskończoności: o poezji Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza, Kraków 2001, s. 198.
M.P. Markowski, Miłosz: dylematy autoprezentacji, [w:] Poznawanie Miłosza 2, red. A. Fiut, cz. I, Kraków 2000, s. 335, 336.
J.-J. Rousseau, Przechadzka druga, [w:] tegoż, Przechadzki samotnego marzyciela, przeł. B. Baczko, M. Gniewiewska, Warszawa 1967, s. 39-40.
J. Hartwig, Bellagio, [w:] tejże, Nie ma odpowiedzi, Warszawa 2001, s. 47.
G. Bennington, J. Derrida, Jacques Derrida, przekł. i posłowie V. Szydłowska-Hmissi, Warszawa 2009, s. 198, 202.
J. Derrida, The Double Session, [w:] tegoż, Dissemination, przekł. i wstęp B. Johnson, Chicago 1981, s. 177-178, 179.
J. Derrida, Parages, Paris 1986, s. 225-226.
M.P. Markowski, Pomyśleć niemożliwe. Marion, Derrida i filozofia daru, „Znak” 2001, nr 1, s. 36.
A. Bielik-Robson, Trujący prezent Jacques’a Derridy, [w:] Fenomen daru, red. A. Grzegorczyk i in., Poznań 2004, s. 88.
U. Idziak, Dar. Spor między Jeanem-Lukiem Marionem a Jacques’em Derridą, Kraków 2009, s. 42.
J. Derrida, The Time of the King, [w:] tegoż, Given Time: I. Counterfeit Money, przeł. P. Kamuf, Chicago 1992, s. 10.
A. Fiut, Moment wieczny: o poezji Czesława Miłosza, Kraków 1998, s. 119.
M. Zaleski, Zamiast: o twórczości Czesława Miłosza, Kraków 2005, s. 218-219.
E. Bieńkowska, W ogrodzie ziemskim: książka o Miłoszu, Warszawa 2004, s. 126.
J. Derrida, Edmond Jabes i problem księgi, [w:] tegoż, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Warszawa 2004, s. 111-132.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).