Potencjał ewolucyjny metakrytyczności na przykładzie powieści graficznej „Strażnicy” Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- W. Birek, hasło: powieść graficzna, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2009, nr 52, z. 1-2 (103-104), s. 248.
- U. Eco, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie komunikacji masowej, Warszawa 2010; pierwsze włoskie wydanie 1964.
- L.A. Fiedler, Cross the Border – Close the Gap, New York 1972; po raz pierwszy opublikowane w 1969.
- M. McLuhan, Wybór pism, wybór J. Fuksiewicz, przeł. K. Jakubowicz, Warszawa 1975.
- Od kontrkultury do popkultury, red. M. Golka, Poznań 2002.
- A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1964.
- Kultura masowa, red. C. Miłosz, I wyd. Paryż 1959, II wyd. Kraków 2002.
- D. Macdonald, A Theory of Mass Culture, „Diogenes” 1953, vol. 1(3), s. 1-17.
- U. Eco, Podziemni Bogowie (we wcześniejszych wydaniach Semiologia życia codziennego), Warszawa 1996.
- U. Eco, Lector in fabula, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994 (I wyd. 1979); U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Kraków
- D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. Burszta, Poznań 1998.
- J.D. Bolter, Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Warszawa 1990.
- R. Chymkowski, Czytanie z ekranu – wstępny zarys problematyki, „Przegląd Humanistyczny” 2002, nr 1.
- Bauman o popkulturze. Wypisy, koncepcja i wybór M. Halawa, P. Wróbel, Warszawa 2008; R.G.A. Dolby, Niepewność wiedzy. Obraz nauki końca XX wieku, Warszawa
- T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Warszawa 1999; D. de Kerckhove, Powłoka kultury, Warszawa 1994.
- R. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.
- P. Levinson, Miękkie ostrze, Warszawa 2000.
- M. Sznajderman, Współczesna Biblia Pauperum. Szkice o wideo i kulturze popularnej, Kraków 1998.
- Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, red. D. Czaja, Kraków 1994.
- M. Augé, Non-places. Introduction to an Anthropology of Supermodernity, London–New York 1995.
- Ch. Ess, F. Sudweeks, Culture, Technology, Communication. Towards an Intercultural Global Village, New York 2001.
- T.W. Adorno, The Cultural Industry: Selected Essays on Mass Culture, London 1991.
- R.C. Allen, Speaking of Soap Operas, North Carolina 1985.
- J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, przeł. J. Barański, Kraków 2003.
- Channels of Discourse Reassembled: Television and Contemporary Criticism, ed. R.C. Allen, North Carolina 1992.
- L. Ashby, With Amusement for All: A History of American Popular Culture since 1830, Kentucky 2006.
- R. Barthes, Mitologie, Warszawa 2000.
- W. Burszta, Czytanie kultury. Pięć szkiców, Łódź 1996.
- W. Burszta, Antropologiczne wędrówki po kulturze, Poznań 1996; tenże, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
- W. Burszta, W. Kuligowski, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa 1999.
- W. Burszta, W. Kuligowski, Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005.
- M. Czubaj, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Warszawa 2010.
- S. Ewen, E. Ewen, Channels of Desire: Mass Images and the Shaping of American Consciousness, New York 1982.
- D. Kellner, Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern, London–New York 1995.
- N. Caroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
- T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2005.
- J. Lears, T.J. Jackson, Fables of Abundance: A Cultural History of American Advertising, New York 1994.
- Forging a New Medium: The Comic Strip in the Nineteenth Century, ed. P. Lefèvre, Ch. Dierick, Brussel 1999.
- L. Levine, Highbrow/Lowbrow: The Emergence of Cultural Hierarchy in America, Cambridge 1988.
- S. McCloud, Understanding Comics, New York 1993.
- R. Ohmann, Selling Culture: Magazines, Markets, and Class at the Turn of the Century, London–New York 1996.
- M. Pustz, Comic Book Culture: Fanboys and True Believers, Jackson, 1999, „Kultura popularna”
- Th.W. Adorno, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. K. Krzemień-Ojak, Warszawa 1990;
- M.B. Hansen, Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego. Klasyczne kino hollywoodzkie jako modernizm wernakularny, przeł. Ł. Biskupski, M. Murawska, M. Pabiś,
- J. Stępień, T. Sukiennik, N. Żurowska, [w:] Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, red. T. Majewski, Warszawa 2009.
- A. Huyssen, After the Great Divide. Modernism, Mass Culture, Postmodernism, Indianapolis 1986.
- M. Phillips, Mikroskopowe i literackie historie: problemy gatunkowości i dystansu, przeł. J. Płuciennik, M. Wróblewski, „Teksty Drugie” 2011, nr 4.
- E. Winiecka, Dystans – figura nowoczesności, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011, nr 54, z. 2 (108).
- M.P. Markowski, Sztuka, krytyka, kryzys, opublikowane na: obieg.pl <http://www.obieg.pl/teksty/1863>.
- E. Kraskowska, Krytyka krytyczności, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011, nr 54, z. 2 (108), s. 5.
- S. Sawicki, Gatunek literacki: pojęcie klasyfikacyjne, typologiczne, politypiczne?, [w:] tenże, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981.
- G. Grochowski, Tekstowe hybrydy, Wrocław 2000; T. Rachwał, Genologiczne konteksty, czyli narodziny nie-gatunku, [w:] Genologia i konteksty, red. C. Dudka, M. Mikołajczyk,
- Zielona Góra 2000.
- R. Sendyka, Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.
- R. Nycz, Sylwy współczesne, Kraków 1996.
- C. Geertz, O gatunkach zmąconych, przeł. Z Łapiński, „Teksty Drugie” 1990, nr 2.
- S. Greenblatt, Poetyka kulturowa, przeł. K. Kujawińska-Courtney, Kraków 2006.
- B. McHale, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, przeł. M.P. Markowski, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997.
- D. Lodge, Consciousness and the Novel, London 2003.
- Historiographic Metafiction: Parody and the Intertextuality of History, [w:] Intertextuality and Contemporary American Fiction, ed. P. O’Donnell, R. Con Davis, Baltimore 1989.
- A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, London–New York 1988.
- A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, Illinois 2001 (wyd. I 1984).
- Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox, Waterloo 1980.
- M. Chaciński, Szara strefa moralności, „Esensja” (magazyn kultury popularnej), <http://esensja.pl/komiks/recenzje/tekst.html?id=767>, dostęp: 1.08.2003.
- G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków
- A. Moore, D. Gibbons, Strażnicy, t. 1, Warszawa 2003, s. 74 (copyright Egmont Polska).
- R. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. S. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4.