Abstrakt
The interrelationship between literature and cinema is usually reduced merely to the connection between a book and its screen adaptation. Thus, a great many of the viewers of Stanley Kubrick’s The Shining would analyze its relation and fidelity to Stephen King’s novel. The reasoning presented in this essay stands in opposition to this tendency because various minor details of a movie may refer to other literary texts as well. In addition, a link to other works of art is often more meaningful and relevant than a reference to a book which was the basis of an adaptation. Therefore, it can be demonstrated that Kubrick alludes to Johann Wolfgang’s Faust in a variety of ways in The Shining. The comparison of the movie’s protagonist with the eponymous character of the play makes it easier to comprehend the cinematic character’s complex personality. This explains the content of The Shining even though the plot is based upon another literary text.Bibliografia
P.W. Jansen, Kommentierte Filmografie, [w:] Stanley Kubrick, hrsg. von P.W. Jansen, W. Schütte, München–Wien 1984.
W. Szturc, „Faust” Goethego. Ku antropologii romantycznej, Kraków 1995, s. 39.
A. Walker, S. Taylor, U. Ruchti, Stanley Kubrick, director, New York 1999, s. 300.
G. Seeβlen, F. Jung, Stanley Kubrick und seine Filme, Marburg 2001, s. 241.
J.W. Goethe, Faust I/II. Urfaust, mit einem Nachwort von Walter Dietze, Berlin–Weimar 1984, wyd. 7, s. 113.
Gounod/Wilson, Faust, oprac. P. Chynowski, program Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Warszawa 2008, s. 50.
S. Kubrick, Lśnienie, 1980 (Warner Bros. 2008, Poland).
„Film na Świecie” 1981, nr 273-274.
B. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 1998, s. 3.
W. Szymborska, Rehabilitacja, [w:] taż, Wiersze wybrane, Warszawa 1973, s. 21.
M. Ciment, Przestrzeń i czas w dziełach Kubricka, przeł. U. Franczak, [w:] Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, wybór A. Kozanecka, Warszawa 1989, s. 115-117.
M. Salmon, Rozdarcie człowieka, przeł. P. Kopański, „Film na Świecie” 1993, nr 394/395, s. 49.
S. Vincenz, Faust i mit Fausta, [w:] tenże, Po stronie dialogu, t. 2, Warszawa 1983, s. 82.
H. Weyl, Symetria, przeł. S. Kulczycki, Warszawa 1960, s. 27.
K. Kozłowski, Muzyka i horror. „Lśnienie” Stanleya Kubricka, „Images” 2009–2010, vol. 13-14, s. 47-64.
P. Santarcangeli, Księga labiryntu, przeł. I. Bukowski, red. nauk. A. Krawczuk, Warszawa 1982, s. 102.
W. Parrill, Stanley Kubrick, przeł. A. Chajewski, [w:] Stanley Kubrick w opinii krytyki zagraniczne
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).