Abstrakt
Money, which is a phenomenon of the economic system, can be perceived from the perspective of eroticism, which is a phenomenon that is embedded in the interpersonal system. Eroticism is based on a drive and it means some particular attraction or inclination to someone. The following questions arise then: What kind of attraction is it? How should this inclination be understood? Eroticism entails the convergence of desire and a promise, which can only be captured from the perspective of cultural studies, i.e. by situating money in a cultural system. The eroticism of money is an attractive topic as its meaning goes beyond the boundaries of a system and society, which is why also those who are not competent in the field of economics can take a stance with regard to this matter. The cultural aspect of money has been discussed occasionally so far. As for cultural studies, the analysis of money mostly entails two approaches: historical and critical. This is because one should analyze the issue of money from the historical perspective while keeping a critical distance and not being afraid of making evaluations.Bibliografia
Bastian Jörgen, Geld regiert/ruiniert die Welt. Eine kritische Kulturgeschichte des Geldes, Norderstedt 2009.
Bergsdorf Wolfgang et AL. (red.), Am Gelde hängt, zum Gelde drängt... Ringvorlesung der Universität Erfurt, Erfurt 2007.
Biervert Bernd, Martin Held (red.), Die Dynamik des Geldes. Über den Zusammenhang von Geld, Wachstum und Natur, Frankfurt am Main–New York 1996.
Born Karl Erich, Die Entwicklung der Banknote vom „Zettel” zum gesetzlichen Zahlungsmittel, Mainz 1972.
Brill Andreas, Michael De Vries (red.), Virtuelle Wirtschaft. Virtuelle Unternehmen, Virtuelle Produkte, Virtuelles Geld und Virtuelle Kommunikation, Opladen–
Wiesbaden 1998.
Brodbeck Karl-Heinz, Die Herrschaft des Geldes. Geschichte und Systematik, Darmstadt 2009.
Contzen Heinrich, Über die Geschichte des Geldes und über Goldwährung, Leipzig 1868.
Deutschmann Christoph (red.), Die gesellschaftliche Macht des Geldes, Wiesbaden 2002 („Leviathan. Zeitschrift für Sozialwissenschaft” [Sonderheft 2002, nr 21]).
Drews Bill, Die Banknote und ihre Stellung zum Gelde, dysertacja, Göttingen 1892.
Faulstich Werner (red.), Das Böse heute, München 2008.
Gabriel Gottfried, Ästhetik und Rhetorik des Geldes, Stuttgart–Bad Cannstatt 2002.
Gebhardt Selma, Von der Karimischel zur Kreditkarte. Geldentwicklung im Zivilisationsprozeß, Kiel 19982.
Harlandt Hans, Das Geld von gestern, heute und morgen, Velten 1996.
Haubl Rolf, Geld, Geschlecht und Konsum. Zur Psychopathologie ökonomischen Alltagshandelns, Gießen 1998.
Hesse Helmut I Otmar Issing (red.), Geld und Moral, München 1994.
Hörisch Jochen, Kopf oder Zahl. Die Poesie des Geldes, Frankfurt am Main 1996.
Leverkus Erich, Freier Tausch und fauler Zauber. Vom Geld und seiner Geschichte, Frankfurt am Main 1990.
Von Lübtow Ulrich, Hans Harlandt, J.M. Keynes, Die Geschichte vom Geld, Rheinfelden– Berlin 1996.
Nau Elisabeth, Epochen der Geldgeschichte, Stuttgart 1972.
North Michael, Das Geld und seine Geschichte. Vom Mittelalter bis zur Gegenwart, München 1994.
Samhaber Ernst, Das Geld. Eine Kulturgeschichte, München 1964.
Schnaas Dieter, , Kleine Kulturgeschichte des Geldes, München 2010.
Weimer Wolfram, Geschichte des Geldes. Eine Chronik mit Texten und Bildern, Frankfurt am Main 1994.
Wich Franz, Das große Buch vom Geld, Halle 2010.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).