Abstrakt
The article treats the aquatic imagination of Zofia Nałkowska in her early and late works. The matter of water is in Nałkowska’s writing strongly connected with an image of women, but, as the author claims, not in the way Gaston Bachelard pointed out in his works. Nałkowska throughout her writing attemped to re-think and re-write the Ophelia complex (or the Ophelia myth), indicating cultural and social aspects of women’s choices. The more adequate theory describing women’s relation with water is the one proposed in Luce Irigaray’s essays.Bibliografia
B. Smoleń, Płeć i śmierć. Tanatyczna wyobraźnia Zofii Nałkowskiej, [w:] Ciało, płeć, literatura. Prace ofiarowane profesorowi Germanowi Ritzowi w pięćdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Hornung, M. Jędrzejczak, T. Korsak, Warszawa 2001, s. 197-230.
E. Frąckowiak-Wiegandtowa, Sztuka powieściopisarska Zofii Nałkowskiej (lata 1935–1954), Wrocław 1975.
L. Irigaray, Mechanics of fluids, [w:] taż, The Sex Which Is Not One, przeł. C. Porter, C. Burke, New York 1985.
L. Irigaray, Marine Lover of Friedrich Nietzsche, przeł. G.C. Gill, New York 1991.
A. Czabanowska, Wyobraźnia poetycka w poezji Młodej Polski, „Pamiętnik Literacki” 1987, z. 3, s. 99-135.
A. Rosa, Impresjonistyczne pejzaże akwatyczne w poezji młodopolskiej, „Przegląd Humanistyczny” 2001, z. 1, s. 33-47.
M. Baczkowska-Milian, W kręgu motywów akwatycznych młodopolskiej poezji Leopolda Staffa, „Kwartalnik Opolski” 2003, z. 2-3, s. 21-42.
Z. Nałkowska, Kobiety, Warszawa 1976, s. 9-10, 19, 26,
G. Bachelard, Woda i marzenia, [w:] tenże, Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975, s. 119-166
A. Chałupnik, Inspiracje schopenhauerowskie we wczesnej prozie Zofii Nałkowskiej, „Konteksty” 2004, nr 1/2, s. 138-141.
E. Kraskowska, Niebezpieczne związki. O prozie Zofii Nałkowskiej, „Teksty Drugie” 1995, nr 3-4.
Z. Nałkowska, Romans Teresy Hennert, Warszawa 1980, s. 125, 202.
Z. Nałkowska, Węże i róże, Warszawa 1977, s. 167.
E. Showalter, Przedstawiając Ofelię: kobiety, szaleństwo i zadania krytyki feministycznej, [w:] Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie. Antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001, s. 188-205.
A. Nawarecki, Akwatyki. Woda i przedmioty Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, [w:] tenże, Rzeczy i marzenia. Studia o wyobraźni poetyckiej skamandrytów,Katowice 1993, s. 99-119.
Z. Nałkowska, Granica, Warszawa 1980, s. 164-165.
Z. Nałkowska, Niecierpliwi, Warszawa 1978, s. 67.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).