Abstrakt
Epistolary writing has been known for ages and has won a significant position in the history of literature. One of the most intriguing exchanges of letters known from the 20th century started nine days before the wedding of the renowned artist Stanisław Ignacy Witkiewicz with an aristocrat Jadwiga von Urunh. The first letter is dated to the 21st of March 1923 and the last on the 24th of August 1939. The letters of Witkacy to his wife have been for many years surrounded by a veil of mystery. They can be read as a history of a certain relationship, a study of loneliness, a historical and social life chronicle or as a comment on artistic activity. The set comprises 1278 letters, postcards and wires. In this edition it is divided into two equal parts of which the first one includes the letters, while the second presents the commenting notes written by Professor Janusz Degler. The editors divided the whole set into four parts of which three volumes of Witkacy’s letters to his wife from the years 1923–1927, 1928–1931, 1932–1935 have already been published. Unfortunately, none of the letters written by Jadwiga to her husband has been found, so we know the correspondence exclusively from the side of a daily writer Stanisław Ignacy Witkiewicz.Bibliografia
S. Witkiewicz, Listy do żony (1923–1927), przygotowała do druku A. Micińska, opracował i przypisami opatrzył J. Degler, Warszawa 2005 – T. I; tenże, Listy do żony (1928–1931), przygotowała do druku A. Micińska, opracował i przypisami opatrzył J. Degler, Warszawa 2007 – T. II; tenże, Listy do żony (1932–1935), przygotowała do druku A. Micińska, opracował i przypisami opatrzył J. Degler, Warszawa 2010 – T. III. T. I, s. 58.
J. Degler, Nota wydawnicza, [w:] S.I. Witkiewicz, Listy do żony (1923–1927), s. 423. 3 T. I, s. 7.
S. Witkiewicz, List z 10 III 1923. Listy do Bronisława Malinowskiego, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 2000, nr 1-4, s. 191, 279.
W.G. Sebald, Pierścienie Saturna, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2009, s. 32.
Ł. Musiał, Melancholia i utopia, „Odra” 2011, nr 7-8, s. 45.
E. Canetti, Tajemne serce zegara, przeł. M. Przybyłowska, Sejny 2007, s. 39.
R. Sławnikowski, Na zbolałą głowę, „Twórczość” 1998, nr 8, s. 73-74.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).