Abstrakt
The topic of comparative analysis which is presented in this article is The Story of Beauty and The Story of Ugliness edited by Umberto Eco. Even the covers of these books show the contrast between men and women. How esthetic values build a feedback with sexual parity? Ugly men look at beautiful women – this patriarchal discrimination can’t be cancelled either by the parity of sex in The Story of Beauty, nor men who twice outnumber them in The Story of Ugliness. Also as the unfair sex they are prior sex: they humiliate themselves and elevate womenBibliografia
Izydor z Sewilli, Etymologia, XI, 25. Cyt. za U. Eco, Światło i barwa w średniowieczu, [w:] Historia piękna, red. U. Eco, przeł. A. Kuciak, Poznań 2007, s. 111.
S. Jakóbczyk, Porównywanie (O procedurach naukowych filologii), Poznań 1990, s. 16.
B. Johnson, Różnica krytyczna, przeł. M. Adamczyk, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 2, s. 304
U. Eco, Wprowadzenie, [w:] Historia piękna, red. U. Eco, przeł. A. Kuciak, Poznań 2007, s. 12.
U. Eco, Światło i barwa w średniowieczu, [w:] Historia piękna, il. na s. 72, 115, 124, 193, 428
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1, Estetyka starożytna, Warszawa 1985, s. 82.
G. de Michele, Nowy przedmiot, [w:] Historia piękna, s. 369, 372
Historia brzydoty, red. U. Eco, przekład zbiorowy, Poznań 2007, s. 84.
J. Wasilewski, Retoryka dominacji, Warszawa 2006, s. 35, 377.
Feminizm jest polityczny. Z Toril Moi rozmawia Małgorzata Walicka-Hueckel, [w:] Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2009, s. 159.
M. Hamera, Płeć dzieła sztuki? Dyskurs o sztuce z perspektywy kobiecego autorstwa, [w:] Dzieło sztuki z perspektywy kulturowej. Metody, dyskursy, narracje, red. S. Antkowiak, A. Burczak, Toruń 2008, s. 197-209.
K. Arcimowicz, Ciało męskie w kulturze współczesnej, [w:] „Corpus delicji”. Rozkoszne ciało. Szkice nie tylko z socjologii ciała, red. E. Banaszak, P. Czajkowski, Warszawa 2010, s. 122-144
A. Buczkowski, Społeczne tworzenie ciała. Płeć biologiczna i płeć kulturowa, Kraków 2005, s. 284-300.
H. Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł., oprac. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002, s. 134-135.
S. Dąbrowski, O panegiryku, „Przegląd Humanistyczny” 1965, nr 3, s. 105-106
M. Uliński, Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficzno-społecznej, Kraków 2001, s. 311.
J. Bajończyk, Czy się ośmielą? „Rzeczpospolita. Plus Minus” 2011, nr 32 (27–28.08), s. P13.
J. Appleby, L. Hunt, M. Jacob, Powiedzieć prawdę o historii, przeł. S. Amsterdamski, Poznań 2000, s. 264.
Słowo/Obraz. Almanach antropologiczny 3, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, A. Mencel, P. Rodak, Warszawa 2010
Projekt: ciało bez retuszu, „Kobieta” 2011, 23 (styczeń), s. 12; publikacja anonimowa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).