Abstrakt
Polemika z publikacją: Anna Janus-Sitarz, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Universitas, Kraków 2009Bibliografia
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Universitas, 2004.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Universitas, 2004.
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Universitas, 2005.
Szkolne spotkania z literaturą, Universitas, 2007.
Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Universitas, 2008.
W trosce o dobrą edukację, Universotas, 2009.
J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne. Universitas, 2006.
P. Huget, Od dzieciństwa ku młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Universitas, 2007.
A. Włodarczyk Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Universitas, 2007.
J. Polakowski, Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym. Zarys teorii badań – próby diagnozy, Kraków 1980.
J. Polakowski, O koncepcji pracy naukowej z dydaktyki literatury, [w:] Prace z dydaktyki literatury i języka polskiego, red. Z. Uryga, t. III, Kraków 1986.
P. Śliwiński, Po pierwsze szopa, „Tygodnik Powszechny” 2009, nr 27.
M. Jędrychowska, Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1996.
„Polonistyka” – Prawda i pozory integracji 1992, nr 3.
„Polonistyka” – Czytanie według wartości 1999, nr 5.
„Polonistyka” - Interpretacje aksjologiczne 2000, nr 3.
K. Koc, Czytanie świata. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego w edukacji polonistycznej, Poznań 2007.
Z.A. Kłakówna, Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003.
H. Hammer, Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
A. Mackowicz, Z problemów kształcenia literackiego w Polsce międzywojennej, Wrocław 1984.
H. Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1976.
B. Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
B. Chrząstowska, Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1979; taż, Autor – dzieło – poetyka. Problemy interpretacji w szkole, [w:] Zagadnienia literaturoznawczej interpretacji, red. J. Sławiński,
Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1977
B. Chrząstowska, Lektura i poetyka. Zarys problematyki
kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
B. Chrząstowska, Konteksty aksjologiczne, [w:] B. Chrząstowska, E. Wiegandtowa, S. Wysłouch, W klasie maturalnej. Książka nauczyciela-polonisty, Poznań 1999.
J. Polakowski, O różnych stylach uprawiania dydaktyki literatury, „Polonistyka” 1996, nr 2.
J. Bruner, Kultura edukacji, Kraków 2006.
Polonista siedzi na wielu stołkach. Z profesorem Ryszardem Nyczem rozmawiał Grzegorz Jankowicz, „Tygodnik Powszechny” 2009, nr 30.
H. Arendt, Kryzys edukacji, [w:] Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Warszawa 1994.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).