Abstrakt
The concept of reference comprises three different ways of expressing reality: simulation, representation and transformation, and it is just from this point of view that I analyse Rybczyński's films from the years 1976-1990. Rybczyński was always against registration of reality and wants to present on the screen "mental pictures", i.e. that which exists in our thoughts, fantasies and dreams. He submits reality to grotesque deformation (Święto [Holiday], 1976), destroys iconicity of the text through playful metaphor (Lokomotywa (Locomotive) based on J. Tuwim's poem, 1976), creates on the screen surreal situations (Tango, 1980) and shows transformation of people and things (The Fourth Dimension, 1998). However, "mental pictures" also contain conventional cultural symbols, which are distinctly shown in Orchestra (1990). Therefore, lifting references leads into the world of signs and signs refer to the social experience, history and European culture. Through signs we reverse to the representation of reality.Bibliografia
H. Gombrich, Obraz wizualny, przeł. A. Morawińska, w: Symbole i symbolika. Wybrał i wstępem opatrzył M. Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1990.
U. Eco, Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996.
U. Eco, La Production des signes, przeł. M. Bouzaher, Paris 1992.
S. Wysłouch. Literatura i semiotyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
E. Tabakowska, Ikoniczność: podobieństwo i „tertium comparationis”, „Przestrzenie Teorii” 2003, nr 2.
Z. Mitosek, Między udawaniem a referencją, w: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, pod red. W. Boleckiego i R. Nycza, Wyd. IBL, Warszawa 2002.
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Wyd. sic!, Warszawa 2005.
M.P. Markowski, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Universitas, Kraków 2006.
M. Giżycki, „Polski film - dobry!”. Kino w kręgach artystycznych dwudziestolecia, w: Wyprawa w dwudziestolecie, pod red. K. Nowakowskiej-Sito, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008.
M. Giżycki, Anegdotyczna historia fluxfilmu (Maciunas, Yoko Ono i inni), „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 11.
M. Kornatowska, Rozmowa w Nowym Jorku, w: Zbigniew Rybczyński, podróżnik do krainy niemożliwości. Wokół twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, pod red. Z. Benedyktowicza, Instytut Sztuki PAN, Komitet Kinematografii [bez daty wydania].
.
Z. Rybczyński, Traktat o obrazie / A Treatise on the Visual Image, Art Stations Foundation, Poznań 2009.
R.W. Kluszczyński, Zbigniew Rybczyński albo kino jako wideo, w: R.W. Kluszczyński, Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999.
W. Tomasik, Ikona nowoczesności. Kolej w literaturze polskiej, Wrocław 2007.
J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 1982.
K. Kostrzewska, Inspiracje malarskie w kinie Rybczyńskiego, „Kwartalnik Filmowy” nr 19-20, 1997-1998.
M. Kaźmierska, Moc wyobraźni, „Gazeta Wyborcza”, Poznań 12-13 lipca 2008.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).