Abstrakt
Jerzy Grotowski (1933–1999), considered to be one of the greatest theatre artists of the 20th century, frequently expressed his ambivalent relation to words, repeating that any true knowledge has to be obtained by practice. However, all his life he had been creating and publishing text. The volume collecting them all in print has 1131 pages. Researchers interpreting his art (e.g. Krzysztof Rutkowski, Zbigniew Osiński) and his close collaborators like Ludwik Flaszen many times underlined the importance of Grotowski’s writings, stressing a special function the literature played in the artist’s research. Following their recognitions, partly polemizing with them, one can formulate some basic assumptions concerning the character and functions of Grotowski’s writing and its relation to the main aspects of contemporary literature. This was the man of theatre appears to be also an aware creator of a literature paradoxically close related and working for a mystery beyond the words.
Bibliografia
Flaszen L., Grotowski & Company. Źródła i wariacje, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014.
Grotowski J., Teksty zebrane, red. A. Adamiecka-Sitek, M. Biagini, D. Kosiński, C. Polastrelli, Th. Richards, I. Stokfiszewski, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wrocław–Warszawa 2013.
Kosiński D., Polski teatr przemiany, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007.
Kosiński D., S/G, [w:] Słowacki/Grotowski. Rekontekstualizacje, red. idem, W. Świątkowska, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2010, s. 61–76.
Kosiński D., Żywosłowie – zapomniane marzenie porzuconego patrona, „Zeszyty Naukowe PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie” 2012, nr 4, s. 46–52.
Misterium zgrozy i urzeczenia. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium, red. J. Degler, G. Ziółkowski, Wrocław 2006.
Osiński Z., Spotkania z Jerzym Grotowskim. Notatki, listy, studium, Gdańsk 2013.
Rutkowski K., Bóg Adama, Kraków 2021.
Rutkowski K., Człowiek zupełny. Grotowski czytany w domu wariatów, „Performer”, nr 18, https://grotowski.net/performer/performer-18/czlowiek-zupelny-grotowski-czytany--w-domu-wariatow (dostęp: 21.06.2021).
Rutkowski K., Kiedy ciało było słowem. Kilka uwag o czynieniu poezji, „Kresy” 1998, nr 2 (36), s. 72–100.
Rutkowski K., Od poezji czynnej do Sztuki jako wehikułu, „Performer”, nr 1, https://grotowski.net/performer/performer-1/od-poezji-czynnej-do-sztuki-jako-wehikulu (dostęp: 21.06.2021).
Rutkowski K., Przeciw (w) literaturze: esej o „poezji czynnej” Mirona Białoszewskiego i Edwarda Stachury, Bydgoszcz 1987.
Witkowska A., Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1998.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).