Abstrakt
The correspondence between Wisława Szymborska and Kornel Filipowicz, which has been published in the book Listy. Najlepiej w życiu ma Twój kot (2016), is interpreted in this paper as a love discourse with the use of private idioms. This creates a poetics of the cryptogram, enigmatic to others, yet clear to the correspondents who combine epistolography, applied arts, literature, and life into one whole. The main means of this poetics is the recontextualization in which the writers perform different roles and move between them. This is related to creating of the text as theatre, which characterizes Szymborska’s poetry in particular as a modern lyric of the mask and role. The violation of the borders between various fields of art and life is done in these letters through collages, stickers, and ready mades that engage not only mind but also body, allowing to hide feelings behind a masquerade, at the same time conveying what is inexpressible.
Bibliografia
Baranowska M., Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki, Warszawa 2003.
Barthes R., Pisma, red. M.P. Markowski, K. Kłosiński, t. 2. Fragmenty dyskursu miłosnego, przekład i posł. M. Bieńczyk, wstęp M.P. Markowski, Warszawa 1999.
Butler J., Uwikłani w płeć, przeł. K. Krasuska, Warszawa 2008.
Culler J., Nowoczesna liryka: ciągłość gatunku a praktyka krytyczna, przeł. T. Kunz, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. i wstęp R. Nycz, Kraków 1998.
Derrida J., Che cos’è la poesia?, przeł. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11–12.
En Travesti: Women, Gender Subversion, Opera, red. C.E. Blackmer, P.J. Smith, New York 1995.
Filipowicz K., Co jest w człowieku, Warszawa 1971.
Filipowicz K., Kot w mokrej trawie, Kraków 1977.
Garber M., Vested Interests: Cross-Dressing and Cultural Anxiety, New York 1992.
Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1985.
Judovitz D., Unpacking Duchamp: Art in Transit, Berkeley 1995.
Kott J., Płeć Rozalindy. Interpretacje. Marlow, Szekspir, Webster, Büchner, Gautier, Kraków 1992.
Milne E., Letters, Postcards, Email: Technologies of Presence, New York 2010.
Szymborska W., Kolaże, Kraków 2014.
Szymborska W., Koniec i początek, Warszawa 1975.
Szymborska W., Ludzie na moście, Warszawa 1986.
Szymborska W., Poczta literacka czyli jak zostać (lub nie zostać) pisarzem, wybór i układ tekstów T. Walas, oprac. graf. A. Dudziński, Kraków 2000, s. 5–6.
Szymborska W., Sól, Warszawa 1962.
Szymborska W., Sto pociech, Kraków 2019.
Szymborska W., Wszelki wypadek, Warszawa 1972.
Szymborska W., Filipowicz K., Listy. Najlepiej w życiu ma Twój kot, Kraków 2016.
Tucker T.D., Derridada: Duchamp as Readymade Deconstruction, Lanham 2010.
Wright G.T., The Poet in the Poem: The Personae of Eliot, Yeats, and Pound, Berkeley 1974.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).