Abstrakt
Dating to the 1530s, the Latin poem Sarca was published in 1842 in Rome by Angelo Mai based on a manuscript found in Vienna. Forty years after publication, the incompatibility of this edition with the Viennese manuscript was first noticed. In the second half of the last century, a polemic began challenging the theory, previously considered certain, that Sarca’s author was Pietro Bembo. Researchers named Girolamo Fracastor, Andrea Navager and Agostino Beazzan, among others, as possible authors of the text in addition to Bembo. The question of the poem’s authorship remains unresolved to this day. The aim of this article is to analyse the turbulent and hypothesis-rich debate on the attribution of the Renaissance work. The poem has been subjected to internal criticism, i.e. inferences about the author’s person based on content analysis. Historical and bibliographical indicators of the work have also been examined. The article also attempts to answer the question of whether the latest techniques used in the analysis of the linguistic and stylistic features of the text, such as the methods of computer stylometry, could prove helpful in determining the authorship of the Sarca poem.
Bibliografia
Almási G., The Uses of Humanism. Joannes Sambucus (1531–1584), Andreas Dudith (1533–1589), and the Republic of Letters in East Central Europe, Leiden–Boston 2009.
Chatfield M.P., Introduction, [w:] P. Bembo, Lyric Poetry. Etna, Cambridge–Massechusetts–London 2005.
Eder M., Style-markers in authorship attribution: a cross-language study of the authorial finger-print, „Studies in Polish Linguistics” 2011, nr 6, s. 99–114.
Eder M., Rybicki J., Deeper Delta across genres and languages: do we really need the most frequent words?, „Literary and Linguistic Computing” 2011, nr 26, s. 315–321.
Elwert W.Th., Il Lago di Garda nella poesia italiana del Cinquecento, [w:] Il Lago di Garda, Atti del Congresso internazionale promosso dall’Ateneo di Salò, vol. II, Salò 1969, s. 203–245.
Korenjak M., Short Mythological Epic in Neo-Latin Literature, [w:] Brill’s Companion to Greek and Latin Epyllion and its reception, ed. M. Baumbach, S. Bär, Leiden–Boston 2012.
Krzyżanowski J., Nauka o literaturze, Wrocław–Warszawa–Kraków 1966.
Mai A., Spicilegium Romanum, vol. VIII, Roma 1942.
Morsolin B., Il Sarca, poemetto latino di Pietro Bembo, [w:] Atti del Reale Istituto Veneto di scienze lettere ed arti, dal novembre 1886 all’ottobre 1887, vol. V, serie VI, Venezia 1886–1887, s. 229–265.
Opere del cardinale Pietro Bembo ora per la prima volta tutte in un corpo unite, ed. A. Zeno, A.F. Seghezzi, Venezia 1729.
Parker H.N., Angela Nogarola and Isotta Nogarola, [w:] Women Writing Latin, vol. III, ed. L.J. Churchill, P.R. Brown, J.E. Jeffrey, New York – London 2002, s. 11–30.
Pawłowski A., O problemie atrybucji tekstu w lingwistyce kwantytatywej (na przykładzie tekstów Romaina Gary), [w:] Prace językoznawcze dedykowane Profesor Jadwidze Sambor, red. J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszcza, Warszawa 2003.
Pecoraro M., Per la storia dei carmi del Bembo, Venezia–Roma 1959.
Pighi G.B., Sarca. Poema del XVI secolo. Testo latino e traduzione italiana con un saggio critico, Arco 1974.
Piovesan E., L’autore del poemetto Sarca, [w:] Atti e memorie della Accademia di Agricoltura, Scienze e Lettere di Verona, anno accademico 1973–74, vol. XXV, serie 6, Verona 1974.
Schönberger O., Sarca: Petrus Bembus: Einleitung, völlständiger Text, erste Übersetzung und Anmerkungen, Würzburg 1994.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979.
Świerczyńska D., Kłopoty z atrybucją, czyli uwagi o ustalaniu autorstwa, [w:] Pogranicza literatury. Księga ofiarowana profesorowi Januszowi Maciejewskiemu na Jego siedemdziesięciolecie, red. G. Borkowska, J. Wójcicki, Warszawa 2001.
Zeno A., Lettere, vol. III, Venezia 1782.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).