Odkrywanie tajemnicy - rozwiązywanie zagadki. O scenariuszu telewizyjnego serialu kryminalnego (na przykładzie serialu Rojst)
PDF

Słowa kluczowe

scenariusz
historia kryminalna
tajemnica
sekret

Jak cytować

Otto, W. (2023). Odkrywanie tajemnicy - rozwiązywanie zagadki. O scenariuszu telewizyjnego serialu kryminalnego (na przykładzie serialu Rojst). Przestrzenie Teorii, (38), 357–374. https://doi.org/10.14746/pt.2022.38.21

Abstrakt

Authors of the series use various scenario techniques, creating the aesthetics of a black retro-crime with consciously developed allusions to the end of the communist era in Poland. They concern: space-time, dramaturgy, props, characters and the audio sphere. Their message is, on the one hand, an expression of a certain nostalgia for the lost time, and on the other, a kind of resentment with historically deepened criticism of the reality of the time. Solving a criminal mystery becomes at the same time uncovering the mystery of a double murder and a double suicide, it also refers to a mystery from many years ago, connected by the thread of romance.

https://doi.org/10.14746/pt.2022.38.21
PDF

Bibliografia

Dabert D., Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.

Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2008.

Otto W., Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie, Poznań 2012.

Russin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy, przeł. E. Spirydowicz, Warszawa 2007.