Abstrakt
The first wave of feminism in Poland consisted of a wide range of events. All women who were educated, independent, and professionally active and successful were regarded as feminists (regardless of their self-identification). Women of the theater, i.e., playwrights, directors, actresses and scenographers, who occupied themselves with “womanly subjects” in the 1920s and 1930s, created feminist theater which was important though it did not last long. In numerous feminist performances, theatrical productions dealt with subjects such as women in control of their own sexuality and bodies, women’s full participation in life, as well as economic independence and equal rights for women. Feminists in Polish theater, for example, Zofia Modrzewska, Maria Morozowicz-Szczepkowska, Irena Grywińska and Marcelina Grabowska, were typically not treated seriously by male critics, who were condescending, scornful, and unable to transcend their male perspective.Bibliografia
Baluch W., Sugiera M., Zając J., Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Kraków 2009.
Brown J., Feminist Drama: definition & critical analysis, Michigan 1979.
Hernik-Spalińska J., Rodzaju żeńskiego, „Dialog” 1996, z. 3.
Inna scena. Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald, Warszawa 2006.
Irzykowski K., Pisma teatralne 1930–1933, t. 3, Kraków 1995.
Morozowicz-Szczepkowska M., Sprawa Moniki, Warszawa 1933.
Morozowicz-Szczepkowska M., Z lotu ptaka. Wspomnienia, Warszawa 1968.
O zespole Reduty 1919–1939. Wspomnienia, Warszawa 1970.
Poskuta-Włodek D., Dzieje teatru w Krakowie w latach 1918–1939. Zawodowe teatry dramatyczne, Kraków 2012.
Słonimski A., Gwałt na Melpomenie, t. 2, Warszawa 1959.
Żeleński-Boy T., Perfumy i krew. Krótkie spięcia, Warszawa 1969.
Archiwalia, w tym maszynopisy autorskie i egzemplarze teatralne dramatów Marceliny Grabowskiej, Marii Morozowicz-Szczepkowskiej, Zofii Modrzewskiej, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i in., Archiwum Artystyczne i Biblioteka Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie
Archiwum Narodowe w Krakowie, akta TM
PRASA
„Czas” 1932, nr 230; 1937, nr 48.
„Dialog” 1996, z. 3.
„Głos Narodu” 1937, nr 47.
„Ilustrowany Kurier Codzienny” 1932, nr 279; 1933, nr 284; 1937, nr 48.
„Nowy Dziennik” 1932, nr 277; 1933, nr 70, nr 71.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).