Abstrakt
The article discusses the strategy of reading the body of texts published by Tomasz Pułka on the Nieszuflada poetry portal, which is almost completely overlooked in literary reception and publishing practice. The author answers the question of how the technological aspects of the publication, such as the user interface and code, are relevant in the context of the philological and genetic reading of the texts posted on the portal. The source code of the website is treated as material for philological research.
Bibliografia
Bem P., Dynamika wariantu. Miłosz tekstologicznie, Warszawa 2017.
Biasi P.M. de, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015.
Brock K., Rhetorical Code Studies: Discovering Arguments in and around Code, Ann Arbor 2019.
Brügger N., The Archived Web Doing History in the Digital Age, Cambridge 2018.
Brügger N., Website History and the Website as an Object of Study, „New Media & Society” 2009, nr 11.1-2.
Emerson L., Reading Writing Interfaces: From the Digital to the Bookbound, Minneapolis-London 2014.
Hayles K.N., Electronic Literature: New Horizons for the Literary, Notre Dame 2008.
Hayles K.N., My Mother Was a Computer. Digital Subjects and Literary Texts, Chicago-London 2005.
Hayles K.N., Postprint. Books and Becoming Computational, New York 2021.
Kapela J., Kołodziej A., „To nigdy nie jest ostateczne zwycięstwo” - rozmowa z Jasiem Kapelą, [w:] Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003-2012, red. A. Kołodziej, Kraków/Internet 2013.
Kirschenbaum M.G., Operating Systems of the Mind: Bibliography After Word Processing (The Example of Updike), „The Papers of the Bibliographical Society of America” 2014, vol. 101, issue 4.
Kirschenbaum M.G., Track Changes. A Literary History of Word Processing, Cambridge-Massachusetts 2016.
Manovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006.
Marino M.C., Critical Code Studies, The MIT Press 2020.
Maryl M., _życie literackie w sieci: pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, Warszawa.
Nasiłowska A., Matywiecki P., Ławrynowicz M., Janko A., Piwkowska A., Bielecki K., Debata literacka „30 lat wolnej literatury”, „Tekstualia” 2020, nr 2 (61).
O’Kane Mara M., Nuala O’Faolain: New Departures in Textual and Genetic Criticism, „Irish Studies Review” 2013, nr 3.
Plaisance C., Methods of Web Philology. Computer Metadata and Web Archiving in the Primary Source Documents of Contemporary Esotericism, „International Journal for the Study of New Religions” 2016, nr 7.1.
Pułka T., Awers, [w:] tegoż, Mixtape: (kawałki na beat-box i sopran), Warszawa 2009.
Pułka T., Łuk, [w:] tegoż, Wybieganie z raju 2006-2012, Stronie Śląskie 2017.
Pułka T., Łuk, [w:] tegoż, Zespół Szkół, Kraków 2010.
Pułka T., Wybieganie z raju 2006-2012, Stronie Śląskie 2017.
Reside D., „Last Modified January 1996”. The Digital History of RENT, „Theatre Survey” 2011, vol. 52, issue 2.
Ries T., Filologia i proces pisania cyfrowego - metody i wyzwania, „Wielogłos” 2017, nr 1 (31).
Skawiński D., Internetowe portale literackie. Specyfika, funkcje, miejsce w życiu literackim. Rekonesans, „Literaturoznawstwo” 2016, nr 10.
Staes T., Work in Process: A Genesis for The Pale King, „English Studies” 2014, nr 95 (1).
Stussi A., Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii, przeł. M. i P. Salwa, Gdańsk 2011.
Werner W., Trzoss A., W stronę historiografii zjawisk cyfrowych, „Historyka. Studia Metodologiczne” 2020, t. 20.
Administrator Admiński, Jeden wiersz dziennie, <https://tinyurl.com/4takz6n5> [dostęp:22.04.2021].
emcehalfka, <https://www.youtube.com/channel/UCxRAnGR-ZQKzuAW5F6dPGDQ> [dostęp: 22.04.2021].
Fernando Pessoa [właśc. T. Pułka], niestrojne [feat. Waldemar Jocher] [Kod źródłowy], <https://tinyurl.com/3b54w5cp> [dostęp: 20.04.2021].
Fernando Pessoa [właśc. T. Pułka], niestrojne [feat. Waldemar Jocher], <https://tinyurl.com/3b54w5cp>[dostęp: 20.04.2021].
Fernando Pessoa [właśc. T. Pułka], Ukraina (12), <https://tinyurl.com/2ku3nz2b> [dostęp: 14.04.2021].
Fernando Pessoa, <https://tinyurl.com/4ppwbyyt> [dostęp: 10.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], 10., <https://tinyurl.com/3bbdunxp> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], 8., <https://tinyurl.com/2p8d29um> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Administracja, <https://tinyurl.com/nwbwwdch> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Mewa i orzech, <https://tinyurl.com/bdfc428y> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Nadwiślańska Szkoła Tamburynowa Mojego Ojca: jeden trudny numer, czyli wiersz o zasypianiu, <https://tinyurl.com/3ewnfacp> [dostęp:14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Niż, <https://tinyurl.com/49mkdybp> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T.Pułka], Obca paralaksa, <https://tinyurl.com/58fz8up9> [dostęp: 15.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Poriomania, <https://tinyurl.com/5dazvuvy> [dostęp: 20.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Streszczenie, <https://tinyurl.com/5fmyk2tb> [dostęp:14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Szkic do „Tematu”, <https://tinyurl.com/2ws3kabm> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], szron, <https://tinyurl.com/46dcmtrk> [dostęp: 20.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], wdech (czyli pierdol poetykę con dolore), <https://tinyurl.com/2p9vansd> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Wiersz dla Aleksandry Byrskiej, <https://tinyurl.com/2p9cr7mh> [dostęp: 14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789 [właśc. T. Pułka], Wybieganie z raju (szkic), <https://tinyurl.com/mry52yy7> [dostęp:14.04.2021].
ftnsdh76aa9 dnh6sa789, <https://tinyurl.com/7vs5bfze> [dostęp: 10.04.2021].
Joachim Jernev, <https://tinyurl.com/2p8jbn4c> [dostęp: 10.04.2021].
Kaczka M., Slam w Bramie - Tomaszek Pułka, <https://www.youtube.com/watch?v=-sYwbykfn1uQ#&ab_channel=MaciejKaczka> [dostęp: 20.04.2021].
Kopcimy Cygaro [właśc. T. Pułka], Ekloga, <https://tinyurl.com/m4b6mame> [dostęp: 30.11.2021].
Kopcimy Cygaro, <https://tinyurl.com/yhzn7sht> [dostęp: 20.04.2021].
Kopkiewicz A., Gałązki, sznureczki, „Dwutygodnik” 2013, nr 02, <https://tinyurl.com/mbpzkve3> [dostęp: 23.04.2021].
Koronkiewicz M., Tomasz Pułka [hasło], Polska poezja współczesna. Przewodnik encyklopedyczny, <https://tinyurl.com/4sc9z7yn> [dostęp: 30.11.2021].
Kozioł P., Byliny, <http://www.pkoziol.cal24.pl/byliny/index.htm> [dostęp: 25.11.2021].
Kujawa D., Poetyckie podsumowanie roku, „ArtPapier” 2018, nr 1 (337), <https://tinyurl.com/bsys2zmc> [dostęp: 13.04.2021].
Nieszuflada, <https://www.facebook.com/groups/122712622575/about> [dostęp: 22.04.2021].
Olszewski M., Error 404, „Opcje”, <https://tinyurl.com/bd4pvk26> [dostęp: 13.04.2021].
Onak L., Generatory tekstowe, < http://http404.org/category/exe/> [dostęp: 25.11.2021].
Onak L., Jan Pegazus Drugi puszczał krótkie statusy, <http://http404.org/jan-pegazus--drugi-puszczal-krotkie-statusy/> [dostęp: 25.11.2021].
Onak L., Prokom, [kod źródłowy] <https://rozdzielchleb.pl/zipy/prokom/> [dostęp: 25.11.2021].
page down [właśc. T. Pułka], Traktat etyczny (2), <https://tinyurl.com/4e3vm62b> [dostęp: 30.04.2021].
page down [właśc. T. Pułka], Zaczynam zbierać deski, będę robił teatr, <https://tinyurl.com/55ep3vxd> [dostęp: 20.04.2021].
page down, <https://tinyurl.com/t57mzzz2> [dostęp: 10.04.2021].
Pułka T., Zespół szkół (fragmenty), <https://tinyurl.com/3ffdkwxv> [dostęp: 30.11.2021].
PUŁKA [właśc. T. Pułka], Casanova, <https://tinyurl.com/uhrnvxad> [dostęp: 26.11.2021].
Staśko M., Poezja najmłodsza: autorki i autorzy - środowiska - komunikacja - mapa (wstęp), <https://tinyurl.com/wsrsyh8k> [dostęp: 13.04.2021].
Wilkowski M., Interpretacje niższego poziomu, „Mały Format” 2021, nr 01-03, <https://tinyurl.com/57n4za6t> [dostęp: 20.04.2021].
Woźniak M., Ostatnia dekada: rozkwit i zmierzch demokracji poetyckiej, „Dwutygodnik” 2016, nr 10, <https://tinyurl.com/348j4a6d> [dostęp: 13.04.2021].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Paulina Chorzewska-Rubik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).