Abstrakt
The article deals primarily with the concept of pleasure in Jean-Luc Nancy’s thought. It occurs in many texts by the philosopher and connects with key concepts of his deconstructive project: the body, relational ontology and the writing. For Nancy, pleasure is, among other things, a particular somatic experience, the effect of peculiar writing practice, and finally, the experience of non-identity of a singular plural subject. The distinctive feature of pleasure (in various conceptualizations) is the opening that it makes every time, which Nancy derives from his deconstructive considerations on the works of Freud, Kant and Barthes. In the thesis, Nancy’s revised concept of pleasure as an opening is also referenced to Derrida’s thought in order to analyse the general relations between pleasure and deconstruction and to consider how deconstruction can be a source of pleasure.
Bibliografia
Arystoteles, Fizyka, przeł. K. Leśniak, Warszawa 1968.
Barthes R., Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa 1997.
Barthes R., Sade, Fourier, Loyola, przeł. R. Lis, Warszawa 1996.
Baszczak B., Dotykanie egzystencji. Jean-Luca Nancy’ego filozofia dekonstrukcji, Kraków 2016.
Burzyńska A., Anty-teoria literatury, Kraków 2006.
Burzyńska A., Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków 2001.
Burzyńska A., Dekonstrukcja, polityka i performatyka, Kraków 2013.
Char R., Podział formalny, [w:] tegoż, Wspólna obecność. Wybór poezji, przeł. A. Międzyrzecki, Warszawa 1972, s. 92.
Deleuze G., Bacon. Logika wrażenia, przeł. A.Z. Jaksender, Kraków 2018.
Derrida J., Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, przeł. P.-A. Brault, M. Naas, Chicago 1993.
Derrida J., On Touching-Jean-Luc Nancy, przeł. C. Irizarry, Stanford 2005.
Derrida J., Ostrogi. Style Nietzschego, przeł. B. Banasiak, Łódź 2012.
Derrida J., Pozycje. Rozmowy z Henri Ronsem, Julią Kristevą, Jean-Louis Houdebinem i Guy Scarpettą, przeł. A. Dziadek, Katowice 2007.
Derrida J., Prawda w malarstwie, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk 2003.
Derrida J., Psyché. Odkrywanie innego, przeł. M.P. Markowski, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, wyb. i oprac. R. Nycz, Kraków 1996, s. 81-107.
Dybel P., Piękny tulipan, trup i bez czystego cięcia. Bez-duszna estetyka Derridy, „Teksty Drugie” 2016, nr 2, s. 387-401.
Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Warszawa 2014.
Freud S., Dowcip i jego stosunek do nieświadomości, przeł. R. Reszke, Warszawa 1993.
Freud S., Trzy rozprawy z teorii seksualnej, [w:] tegoż, Życie seksualne, przeł. R. Reszke, Warszawa 2009, s. 29-129.
Grabowski D., Sigmunda Freuda teoria dowcipu, humoru i komiki, Kraków 2019.
Gratton P., M.-E. Morin, The Nancy Dictionary, Edinburgh 2015.
Heidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, przeł. J. Gałecki, Warszawa 1964.
Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii, przeł. M. Ajdukiewicz, K. Ajdukiewicz, S. Swieżawski, Warszawa 2010.
Kłosiński K., Signifiance: wstęp do pism Rolanda Barthes’a o muzyce, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2, s. 11-26.
Kwietniewska M., Jean-Luc Nancy. Dekonstrukcja wobec tradycji, Łódź 2013.
Lacan J., The Ethics of Psychoanalysis 1959-1960. The Seminar of Jacques Lacan, book VII, przeł. D. Porter, New York 1992.
Lacoue-Labarthe P., Nancy J.-L., The Literary Absolut. The Theory of Literature in German Romanticism, przeł. P. Barnard, C. Lester, Albany 1988.
Laplanche J., Pontalis J.-B., Słownik psychoanalizy, przeł. E. Modzelewska, E. Wojciechowska, Warszawa 1996.
Lipszyc A., Freud: logika doświadczenia. Spekulacje marańskie, Warszawa 2019.
Łebkowska A., Somatopoetyka, [w:] Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012, s. 101-136.
Markowski M.P., Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Bydgoszcz 1997.
Momro J., Echa dekonstrukcji, [w:] P. Lacoue-Labarthe, Typografie, przeł. J. Momro, A. Zawadzki, Kraków 2014, s. 5-65.
Momro J., Echo i medium, „Teksty Drugie” 2016, nr 2, s. 38-54.
Momro J., Jean-Luc Nancy: afektywna filozofia skończoności, [w:] Kultura afektu - afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza, Warszawa 2015, s. 170-198.
Nancy J.-L., Corpus, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk 2002.
Nancy J.-L., Corpus II. Writings on Sexuality, trans. A. O’Byrne, New York 2013.
Nancy J.-L., Ego sum, Paris 1979.
Nancy J.-L., Exscription, trans. K. Lydon, „Yale French Studies”: On Bataille, ed. A. Stoekl, 1990, vol. 78, s. 47-65.
Nancy J.-L., Nieoczekiwaność zdarzenia, przeł. M. Kwietniewska, „Principia” 2001, nr 30-31, s. 15-35.
Nancy J.-L., Rozdzielona wspólnota, przeł. M. Gusin, T. Załuski, Wrocław 2010.
Nancy J.-L., Technika teraźniejszości. Esej o On Kawarze, przeł. i oprac. E. Bobrowska, [w:] Lyotard, Derrida, Hillis Miller i inni. Kalifornijska Teoria Krytyczna. Antologia tekstów, red. E. Bobrowska, M. Murawska, M. Rudkowska, Warszawa 2019, s. 210-229.
Nancy J.-L., The Intruder, [w:] tegoż, Corpus, przeł. R.A. Rand, New York 2008.
Nancy J.-L., The Pleasure in Drawing, przeł. P. Armstrong, New York 2013.
Nancy J.-L., Reeth A. van, Coming, przeł. C. Mancell, New York 2017.
Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z Jacques’em Derridą rozmawia Derek Attridge,przeł. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11-12, s. 176-225.
The Sense of Philosophy. On Jean-Luc Nancy, red. D. Sheppard, S. Sparks, C. Thomas, London 2005.
Valéry P., Degas, taniec, rysunek, przeł. J. Guze, Warszawa 1993.
Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wyb. i przeł. K. Estreicher, Warszawa 1980.
Załuski T., Dystans w relacji: Jacques Derrida i Jean-Luc Nancy, [w:] Foucault, Deleuze, Derrida, red. B. Banasiak, K.M. Jaksender, A. Kucner, Toruń 2011, s. 386-403.
Załuski T., Ontologia jako koegzystencjalna analityka „bycia-z”, „Analiza i Egzystencja” 2007 nr 6, s. 49-74.
Załuski T., Partes extra partes. Jean-Luc Nancy i ontologia ciał, [w:] Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym, red. A. Kiepas, E. Struzik, Katowice 2010, s. 197-208.
Zawadzki A., Obraz i ślad, Kraków 2014.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Bartosz Kowalik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).