Abstrakt
The aim of the article is to analyze the use of props in the contemporary elevated genre – in particular in post-horror films, but also other artistic interpretations of genre cinema, often realized under the auspices of A24 studio and “refined” with a strong, political theme (concerning, for example, racism, class differences, gender inequality, etc.). Props, which have always had important semantic functions in genre cinema, are now becoming even more crucial tools than in the 1960s or 1970s (in which context Italian giallo, spaghetti westerns and American progressive genres are alluded to). Significantly marked objects perform symbolic and narrative functions and become part of visual communication (they appear on posters and in advertising materials).
Bibliografia
Church D., Post-Horror Art, Genre, and Cultural Elevation, Edinburgh 2021. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9781474475884.001.0001
Elsaesser Th., The Mind-Game Film: Distributed Agency, Time Travel, and Productive Pathology, Routledge 2021. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203879559
Littschwager S.N., Making Sense of Mind-Game Films: Narrative Complexity, Embodiment, and the Senses, New York 2019. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501337079
Klejsa K. Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008.
Waterman D., Krishna P.J., The Competitive Balance of the Italian and American Film Industries, „European Journal of Communication” 2000, vol. 15, issue 4, pp. 501–528. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323100015004003
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Adrianna Woroch
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).