Abstrakt
In comics, similar to theatre or film, props play a crucial role in storytelling. However, in the comic medium, the function of a prop as a meaningful element takes on a distinct character. Cartoons not only depict objects but also give them specific significance through artistic representation. The article aims to explore this phenomenon by examining the graphic novel The Book Tour by Andi Watson. The analysis draws upon the insights of renowned comics scholars but also refers to broader conceptual frameworks. Thus additional links to theoretical proposals on the semiotics of visual representations and semiotics of the stage. Throughout the discussion, the paper presents artistic techniques used by Andi Watson that contribute to the unique nature and the way of functioning of comic props.
Bibliografia
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Warszawa 1978.
Barthes R., Efekt rzeczywistości, przeł. M.P. Markowski, „Teksty Drugie” 2012, nr 4 (136), s. 119–126.
Barthes R., Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, [w:] Ut pictura poesis, red. M. Skwara, S. Wysłouch, Gdańsk 2006, s. 139–158.
Birek W., Z poetyki komiksu: ekwiwalencja graficzna jako chwyt znaczeniotwórczy, [w:] idem, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Poznań 2014, s. 31–52.
Ciołkiewicz P., Sekretne życie pisarza [Andi Watson „Trasa promocyjna” – recenzja], https://esensja.pl/komiks/recenzje/tekst.html?id=30031 (dostęp: 1.05.2023).
Dant T., Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, przeł. J. Barański, Kraków 2007.
Droit R.-P., 51 zabaw (z) rzeczami. Doświadczanie rzeczywistości, przeł. E. Urscheler, Gdańsk 2005.
Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii, Warszawa 2009.
Dunin J., Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław 2003, s. 81–90.
Dymmel P., „Trasa promocyjna” – recenzja, „Paradoks”, https://paradoks.net.pl/read/40835-trasa-promocyjna-recenzja (dostęp: 4.05.2023).
Eco U., Niedoskonała geografia „Colto Maltese”, [w:] Colto Maltese. Ballada o słonym morzu, scen. i rys. H. Pratt, przeł. M. Gurgul, Kraków 2004, s. 5–12.
Eisner W., Comics & Sequential Art, Tamarac 2000.
Eisner W., Graphic Storytelling and Visual Narrative, New York – London 2008.
Gombrich E.H., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
Hick D.H., The Language of Comics, [w:] The Art. of Comics. A Philosophical Approach, red. A. Meskin, R.T. Cook, Malden–Oxford–Chichester 2012, s. 125–144. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444354843.ch7
Hieggelke B., The Dangerous Lives of Novelists on the Road: A Review of The Book Tour by Andi Watson, „NewcityLit”, https://lit.newcity.com/2021/03/11/the-dangerous--lives-of-novelists-on-the-road-a-review-of-the-book-tour-by-andi-watson/ (dostęp: 22.04.2023).
Hopfinger M., W laboratorium sztuki XX w. O roli słowa i obrazu, Warszawa 1993.
Jong B.S. de, Graphic Novel Review: The Book Tour by Andi Watson, „Comics Bookcase”, https://www.comicsbookcase.com/reviews-archive/book-tour-graphic-novel (dostęp: 20.04.2023).
Kijowski A.T., A kiedy strzelba wypali… : (Poetyka rekwizytu), „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1977, nr 1(31), s. 68–88.
Kopytoff I., Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces, przeł. E. Klekot, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2005, s. 249–274.
Kowzan T., Znak w teatrze, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, wyb. i oprac. J. Degler, Wrocław 2003, s. 351–374.
Krajewski M., „Są w życiu rzeczy…” Szkice z socjologii przedmiotów, Warszawa 2013.
Lalewicz J., Przedstawianie i znaczenie, [w:] Kino: gest – ciało – ruch, red. A. Gwóźdź, Wrocław 1990, s. 42–59.
Łotman J., Semiotyka sceny, [w:] Sztuka w świecie znaków, wyb. i przeł. B. Żyłko, Gdańsk 2002, s. 95–124.
McCloud S., Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Warszawa 2021.
Miecznikowski T., „Trasa promocyjna” – niekryminalny kryminał, „Badloopus. W pętli popkultury”, https://badloopus.pl/trasa-promocyjna-kryminal-niekryminalny-recenzja/ (dostęp: 28.04.2023).
Mozzocco J.C., The Book Tour, „The Comics Journal”, https://www.tcj.com/reviews/the--book-tour/ (dostęp: 22.04.2023).
Sęk-Iwanek M., Pejzaże miasta w komiksie. Studia nad komiksem, Katowice 2021.
Sontag S., O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa 1986.
Szot W., [Recenzja] Andi Watson, „Trasa promocyjna”, „Zdanie Szota”, https://zdaniemszota.pl/3482-recenzja-andi-watson-trasa-promocyjna (dostęp: 4.05.2023).
Szyłak J., Kadr komiksowy jako obrazek narracyjny, [w:] Komiks. Wokół warstwy wizualnej, red. J. Czaja, M. Traczyk, Poznań 2016, s. 9–28.
Szyłak J., Komiks: świat przerysowany, Gdańsk 2009.
Szyłak J., O powieściach graficznych, [w:] Powieści graficzne. Leksykon, red. S.J. Konefał, Warszawa 2015, s. 15–28.
Szyłak J., Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
Tuszyńska M., Narracja w powieści graficznej, Warszawa 2015.
Waligóra K., „Koń nie jest nowy”. O rekwizytach w teatrze, Kraków 2017.
Wolk D., Reading Comics. How Graphic Novels Work and What They Mean, Boston 2007.
Żaglewski T., Superkultura. Geneza fenomenu superbohaterów, Kraków 2021.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Marcin Kowalczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).