Abstrakt
The car is a popular prop used in the cinema to create film reality. On the screen it functions not only as a physical object, an element of the depicted world, but also as a representation, imagination, myth. The aim of the article is to analyze various ways of using a car (the Dodge Charger, considered an icon of the automotive industry, the most popular American muscle car) as a film prop in a Hollywood cinema, a description of its various functions, meanings and meanings assigned to it – literal and symbolic.
Bibliografia
Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.
Crouse R., Steve McQueen’s „Bullitt” chase scene still remains the best of the best, https://www.thestar.com/autos/opinion/2022/10/08/steve-mcqueens-bullitt-chase-scene--still-remains-the-best-of-the-best.html (dostęp: 7.06.2023).
Custom builds „The Fast & furious” charger, https://cinemavehicles.com/g-19978-the-fast-furious-charger.html (dostęp: 7.06.2023).
Dodge Charger 1969 R/T, Classic Investment, https://www.classic.investments/charger-69/ (dostęp: 7.06.2023).
Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003.
Edensor T., Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004.
Garcia J.R., H.B. „Toby” Halicki – The Car Crah King, https://jesusbehindthewheel.com/2016/08/05/h-b-toby-halicki-the-car-crash-king/ (dostęp: 7.06.2023).
Huffman J.P., Fast and Furious Cars: 1970 Dodge Charger, https://www.edmunds.com/car-reviews/features/fast-and-furious-cars-1970-dodge-charger.html (dostęp: 7.06.2023).
Krajewski M., Samochód – maszyna do formatowania emocji, „Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka” 2012, nr 3, s. 108–118.
Krzemiński W., Legendy motoryzacji: Dodge Charger (1968–1970), https://namasce.pl/legendy-motoryzacji-dodge-charger-1968-1970/ (dostęp: 7.06.2023).
Melosik Z., Samochód. Tożsamość, wolność i przestrzeń, Poznań 2020. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323238041
Redakcja Motoweb, Hot rod – co to jest i czym się charakteryzuje ten amerykański wynalazek?, https://motoweb.com.pl/hot-rod-co-to-jest-i-czym-sie-charakteryzuje-ten--amerykanski-wynalazek/ (dostęp: 7.06.2023).
Samborski A., HEMI, czyli hemisferyczne silniki z USA – czy warto je sprawdzić?, https://motoklub.pl/silnik-hemi (dostęp: 7.06.2023).
Steele A., History of the Hemi V-8 Engine. From Then to Now, https://www.motortrend.com/how-to/1706-history-of-the-hemi-v-8-engine/ (dostęp: 7.06.2023).
Urry J., Życie za kółkiem, przeł. P. Polak, [w:] Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2008.
Zietsman L., 10 Awesome Facts About The Cars From „Death Proof”, https://www.hotcars.com/death-proof-car-facts/#charger (dostęp: 7.06.2023).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Justyna Czaja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).