Abstrakt
Jerzy Grotowski (1933–1999), who is considered to be one of the greatest theater artists of the 20th century, frequently expressed his ambivalent relation to words, repeating that any true knowledge has to be obtained by practice. However, all his life he created and published texts. The volume collecting them all in print runs to 1131 pages. Scholars interpreting his art (e.g. Krzysztof Rutkowski, Zbigniew Osiński) and his close collaborators, like Ludwik Flaszen, frequently times underlined the importance of Grotowski’s writings, stressing a special function literature played in this artist’s research. Following their recognitions, partly polemizing with them, one can formulate some basic assumptions concerning the character and functions of Grotowski’s writing and its relation to the main aspects of contemporary literature. This was the man of theater appears to be also an aware creator of a literature paradoxically closely related and working for mystery beyond words.
Bibliografia
Flaszen L., Grotowski & Company. Źródła i wariacje, Wrocław 2014.
Grotowski J., Teksty zebrane, eds. A. Adamiecka-Sitek, et al., Wrocław and Warszawa 2013.
Grotowski J., Holiday – the Day That Is Holy, trans. R. Taborski, “The Drama Review” 1973, vol. 17, no. 2, pp. 113–135. DOI: https://doi.org/10.2307/1144817
The Grotowski Sourcebook, eds. R. Schechner and L. Wolford, London and New York 1997.
Kosiński D., Polski teatr przemiany, Wrocław 2007.
Kosiński D., S/G, [in:] Słowacki/Grotowski. Rekontekstualizacje, eds. D. Kosiński and W. Świątkowska, Wrocław 2010, pp. 61–76.
Kosiński D., Żywosłowie – zapomniane marzenie porzuconego patrona, “Zeszyty Naukowe PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie” 2012, no. 4, pp. 46–52.
Misterium zgrozy i urzeczenia. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium, eds. J. Degler and G. Ziółkowski, Wrocław 2006.
Osiński Z., Spotkania z Jerzym Grotowskim. Notatki, listy, studium, Gdańsk 2013.
Rutkowski K., Bóg Adama, Kraków 2021.
Rutkowski K., Człowiek zupełny. Grotowski czytany w domu wariatów, “Perfomer” 2019, no. 18, https://grotowski.net/performer/performer-18/czlowiek-zupelny-grotowski-czytany-w-domu-wariatow (accessed: 21.06.2021).
Rutkowski K., Kiedy ciało było słowem. Kilka uwag o czynieniu poezji, “Kresy” 1998, no. 2(36), pp. 72–100.
Rutkowski K., Od poezji czynnej do Sztuki jako wehikułu, “Performer” 2021, no. 1, https://grotowski.net/performer/performer-1/od-poezji-czynnej-do-sztuki-jako-wehikulu (accessed: 21.06.2021).
Rutkowski K., Przeciw (w) literaturze: esej o „poezji czynnej” Mirona Białoszewskiego i Edwarda Stachury, Bydgoszcz 1987.
Witkowska A., Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1998
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dariusz Kosiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).