Abstrakt
The paper discusses the issue of new philology in the context of the project of Stanisław Wyspiański’s Digital Archive. Inspired by projects by Jerome McGann and John Bryant (Rossetti Archive and Melville Electronic Library), the author considers the motivations behind and the benefits of such a venture. Wyspiański’s multimediality and dynamicity of the creative process suspending finality encourage the use of digital tools in academic research and educational activities related to his works. An analysis of Wyspiański’s creative process – a writer, painter, man of the theater – can reveal a complex, heterogenous simultaneity of his artistic activities.
Bibliografia
Adorno T.W., Aesthetic Theory, trans. R. Hullot-Kentor, Minneapolis 1996.
De Biasi P.-M., Genetyka tekstów [Genetics of Texts], trans. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015.
Bolesław Śmiały. Skałka / Stanisław Wyspiański, ed. J. Nowakowski, Wrocław 1969.
Bryant J., Płynny tekst. Teoria zmienności tekstów i edytorstwa w dobie książki i ekranu [The Fluid Text: A Theory of Revision and Editing For Book and Screen], trans. Ł. Cybulski, Warszawa 2020.
Dziamski G., Od syntezy sztuk do sztuki postmedialnej [From the Synthesis of Arts to Post-media Art], “Estetyka i Krytyka” no. 17/18 (2/2009–1/2010).
McGann J., A New Republic of Letters: Memory and Scholarship in the Age of Digital Reproduction, Cambridge, MA and London 2014. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674369245
McGann J., Nowa respublica litteraria. Pamięć i nauka w wieku cyfryzacji [A New Republic of Letters: Memory and Scholarship in the Age of Digital Reproduction], trans. P. Bem, Ł. Cybulski, O. Mastela, J. Prussak, Warszawa 2016.
Gumbrecht H.U., The Powers of Philology. Dynamics of Textual Scholarship, Urbana and Chicago 2003.
Fazan K., Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański, Leśmian, Kantor [Projects of the Intimate Theater of Death: Wyspiański, Leśmian, Kantor], Kraków 2009.
Kosiński D., Uciec z “Wesela”. Próby z teatru Stanisława Wyspiańskiego [Escape from “The Wedding”: Rehearsals from Stanisław Wyspiański’s Theater], Warszawa 2019.
Popiel M., Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia [An Artist’s World: Modernist Aesthetics of Creation], Kraków 2018.
Popiel M., Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty [Wyspiański: A Modern Artist’s Mythology], Kraków 2008.
Protesilas i Laodamia. Scenariusz prapremiery z 25 kwietnia 1903 roku / Stanisław Wyspiański, ed. D. Jarząbek-Wasyl, Warszawa 2022.
Prussak M., Brzmienia Wyspiańskiego [The Sounds of Wyspiański], Kraków 2023.
Szturc W., Diapazony i Fonosfery [Diaposons and Phonospheres], Kraków 2020.
Walas T., Mała elegia na zamieranie listu [A Small Eulogy for Disappearing Letters], “Konteksty Kultury” 2021, vol. 18, iss. 2, pp. 190–196. DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.21.040.14497
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Popiel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).