Abstrakt
An article devoted to the categories of lack, deficiency, disruption and deformation in The Broken Little Man by Roland and Nicolas Topor in the context of neo-avant-garde activities and the theory of surrealism. The problems of visual poem collages and their spatial values, unfinishedness as a formula organizing the existence of the text, as well as distortions as defense mechanisms are discussed.
Bibliografia
Barthes R., Od dzieła do tekstu, przeł. M.P. Markowski, „Teksty Drugie” 1998, nr 6.
Böhme H., Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności, przeł. M. Falkowski, Warszawa 2012.
Breton A., Drugi manifest surrealizmu, [w:] Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, oprac. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
Breton A., Kryzys przedmiotu, [w:] Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, oprac. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
Breton A., Manifest surrealizmu, [w:] Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, oprac. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
Breton A., Surrealistyczna sytuacja przedmiotu. Sytuacja przedmiotu surrealistycznego, [w:] Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, oprac. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
Culler J., W obronie nadinterpretacji, [w:] U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, przeł. T. Bieroń, Kraków 2008.
Donguy J., Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007), przeł. M. Madej, Gdańsk 2014.
Dróżdż S., Pozasłowne śródsłów międzysłowia, red. M. Dawidek, Wrocław 2016.
Eco U., Rorty R., Culler J., Brooke-Rose Ch., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, przeł. T. Bieroń, Kraków 2008.
Filliou R., Mister Blue dzień po dniu, przeł. A. Taborska, „Literatura na Świecie” 1997, nr 6.
Gorey E., Bachorek, przeł. A. Taborska, „Literatura na Świecie” 1997, nr 6.
Kasper M., Obcisłe gadki, przeł. B. Zadura, „Literatura na Świecie” 1997, nr 6.
Kornhauser J., Awangarda. Strajki, zakłócenia, deformacje, Kraków 2017.
Kornhauser J., Najnowsze literatury romańskie. Powroty do przeszłości, powroty do przyszłości, powroty do powrotów, [w:] Najnowsze literatury romańskie. Powroty do przeszłości, powroty do przyszłości, powroty do powrotów, red. J. Kornhauser, Kraków 2023.
Kornhauser J., Witkacy. «Menażeria» (i okolice) – awangarda w powijakach, [w:] idem, Awangarda. Strajki, zakłócenia, deformacje, Kraków 2017.
Krajewski M., Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów, Warszawa 2013.
Sudjic D., Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?, przeł. A. Puchejda, Kraków 2013.
Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, oprac. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
Topor R., Księżniczka Angina, przeł. A. Taborska, Warszawa 1997.
Topor R., Topor N., Połamany ludzik, przeł. E. Kuczkowska, Gdańsk 1999.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).