Abstrakt
The paper – referring to the poems by Aleksander Wat and Stanisław Barańczak, in which the metaphor of observing the world “from behind the glass” appears – describes the evolution of the way the metaphor was defined. The author traces this evolution in disputes from the time of structuralism, which dominated the literary methodology, to the contemporary “postmodern” position. The fundamental hypothesis and postulate at the same time is a radical turn towards interpretation, i.e. a procedure that places a poetic text again at the center of the discourse, at the expense of increasingly abstract theoretical disputes. Interpretation is understood here as asking questions and multiplying doubts in search of the sense and meanings of poetry.
Bibliografia
Barańczak S., Wiersze zebrane, Kraków 2007.
Białoszewski M., O tym Mickiewiczu jak go mówię, [Mirona Białoszewskiego praca magisterska], [w:] idem, Proza stojąca, proza lecąca. Teksty rozproszone i niepublikowane, Warszawa 2015.
Białoszewski M., Tajny dziennik, Kraków 2012.
Mayenowa M.R., Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978.
Olejniczak J., Białoszewski 2018/2019, Kraków 2020.
Olejniczak J., Powroty w śmierć, Katowice 2009.
Pawelec D., Wirpsza Stanisława Barańczaka, [w:] Poeta i duch wolności: szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, Poznań 2014.
Peiper T., Metafora teraźniejszości, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1979.
Pietrkiewicz J., Dla pokrzepienia mózgów. Szkice literackie z lat 1940–1948. Nowoczesność w tradycji. Essay o poezji. Trust the trees, wyb. B. Czarnecka, Toruń 2002.
Sobolczyk P., Dyskursywizowanie Białoszewskiego. Dyskursy literaturoznawstwa naukowego i szkolnego, Gdańsk 2014.
Sobolewski T., Człowiek Miron, Kraków 2012.
Sommer P., Lata praktyki, Poznań 2022.
Tadel M., „Szyba” Stanisława Barańczaka w świetle myśli Martina Heideggera i Bjørnara Olsena, „Maska” 2016, nr 31.
Wat A., Dziennik bez samogłosek. Pisma wybrane, t. 2, oprac. K. Rutkowski, Londyn 1986.
Wat A., Poezje. Pisma zebrane 1, oprac. A. Micińska, J. Zieliński, Warszawa 1997.
Zientała A., „Z obu jej stron przywarł świat…” O „Szybie” Stanisława Barańczaka, [w:] Żywioły wyobraźni poetyckiej pokolenia `68, red. A. Czabanowska-Wróbel, I. Misiak, Kraków 2010.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Józef Olejniczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).