Abstrakt
The aim of the text is to interpret Witold Wirpsza’s experimental novel Wagary, with particular emphasis on science inspirations that have been overlooked in previous analyses. Reading selected fragments of the novel in the context of the author’s self-referential statements regarding concepts such as noise, information and word energy, makes it possible to see that the terms borrowed from cybernetics can describe the tension between the organising and disorganising properties of Witold Wirpsza’s work.
Bibliografia
Balcerzan E., Poezja polska w latach 1939–1965, t. 2, Warszawa 1988.
Barańczak S., Oczy Lizawiety Prokofiewny, „Odra” 1971, nr 6, s. 35–36.
Bogalecki P., Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – Wirpsza, Kraków 2020.
Eco U., Dzieło otwarte, forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przeł. L. Eustachiewicz, Warszawa 2008.
Grądziel-Wójcik J., Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Poznań 2013.
Manovich L., Introduction to Info-Aesthetics, http://manovich.net/index.php/projects/introduction-to-info-aesthetics (dostęp: 10.03.2023).
Michałowski P., Witold Wirpsza: między alchemią a akademią, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 2006, z. XIII.
Moles A., Information Theory and Esthetic Perception, przeł. J.E. Cohen, Urbana 1966.
Mosorov V., Steganografia cyfrowa, Łódź 2013.
Pawelec D., Wirpsza wielokrotnie, Mikołów 2013.
Poursh D., Cybernetyka i literatura, przeł. B. Dancygier, J. Surma, „Literatura na Świecie” 1988, nr 10, s. 95–105.
Wiener N., Cybernetyka a społeczeństwo, przeł. O. Wojtasiewicz, Warszawa 1961.
Wiener N., Cybernetyka, czyli sterowanie i komunikacja w zwierzęciu i maszynie, przeł. J. Mieścicki, Warszawa 1971.
Wirpsza W., Dziecko, [w:] idem, Morderca, Poznań 1966, s. 5–17.
Wirpsza W., Gra znaczeń. Przerób, Mikołów 2008.
Wirpsza W., O skuteczności poetyckiej szumu informacyjnego, [w:] idem, Varia. Eseje. Prozy, Mikołów 2016, s. 93–103.
Wirpsza W., Sama niewinność, Mikołów 2017.
Wirpsza W., Wagary, Mikołów 2013
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Kołodziej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).