Abstrakt
The article is devoted to the correspondence of arts (painting and music) in connection with the exhibition of various works by Jerzy Duda-Gracz at the Silesian Museum in Katowice. The author addresses the issue of methods for examining the community of various arts, regardless of the methodology assigned to each of them. He reaches for neuroaesthetics and broadly understood hapticity, in the literal and mediated sense, which explains the fact that painters see sounds, musicians see images, and poets see and hear words.
Bibliografia
Buczyńska H., Peirce, Warszawa 1966.
Chopinowi Duda-Gracz, katalog wystawy, Kraków 2005.
Duch W., Neuroestetyka i ewolucyjne podstawy przeżyć estetycznych, http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/07-Neuroestetyka.pdf (dostęp: 22.09.2022).
Eco U., Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, przedm. M. Czerwiński, Warszawa 1972.
Gałczyński K.I., Dzieła, t. 2: Poezje, Warszawa 1957.
Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżycki, Gdańsk 2014.
Grochowiak S., Wybór wierszy, Warszawa 1965.
Hubbard E.M., Arman A.C., Ramachandran V.S., Boynton G.M., Individual differences among grapheme-color synesthetes: brain-behavior correlations, „Neuron” 2005–03, 45(6), s. 975–85; Neuronauka o podstawach człowieczeństwa: O czym mówi mózg?, Warszawa 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuron.2005.02.008
Kandinsky W., O duchowości w sztuce, Łódź 1996.
Krois J.M., Tastbilder. Zur Verkörperungstheorie ikonischer Formen, [w:] idem, Bildkörper und Körperschema. Schriften zur Verkörperungstheorie ikonischer Formen, Berlin 2011.
Łotman J., O znaczeniach we wtórnych systemach modelujących, przeł. J. Faryno, [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, Wrocław 1977, t. 1, s. 7–22.
Łotman J., Uniwersum umysłu, przeł. B. Żyłka, Gdańsk 2008.
Mózg i jego umysły, red. W. Dziarnowska, A. Klawiter, Poznań 2003.
Rzepińska M., Historia koloru w malarstwie europejskim, Kraków 1983.
Semiotyka kultury, wyb. i oprac. E. Janus, M.R. Mayenowa, przedm. S. Zółkiewski, Warszawa 1975.
Smolińska M., Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku, Kraków 2020.
Wasyłyk E., Chopin: malarstwo i muzyka, https://www.akademiasztuki.eu (dostęp: 22.09.2022).
Znak, tekst, fikcja, red. W. Kalaga, T. Sławek, Katowice 1987.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Bożena Tokarz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
