W optyce kompleksu emocjonalno-kognitywnego (inspiracje z wystawy „Chopinowi Duda-Gracz”
Okładka czasopisma Przestrzenie Teorii, nr 42, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

korespondencja sztuk
neuroestetyka
haptyczność
Chopin
Duda-Gracz

Jak cytować

Tokarz, B. (2024). W optyce kompleksu emocjonalno-kognitywnego (inspiracje z wystawy „Chopinowi Duda-Gracz”. Przestrzenie Teorii, (42), 119–131. https://doi.org/10.14746/pt.2024.42.5

Abstrakt

The article is devoted to the correspondence of arts (painting and music) in connection with the exhibition of various works by Jerzy Duda-Gracz at the Silesian Museum in Katowice. The author addresses the issue of methods for examining the community of various arts, regardless of the methodology assigned to each of them. He reaches for neuroaesthetics and broadly understood hapticity, in the literal and mediated sense, which explains the fact that painters see sounds, musicians see images, and poets see and hear words.

https://doi.org/10.14746/pt.2024.42.5
PDF

Bibliografia

Buczyńska H., Peirce, Warszawa 1966.

Chopinowi Duda-Gracz, katalog wystawy, Kraków 2005.

Duch W., Neuroestetyka i ewolucyjne podstawy przeżyć estetycznych, http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/07-Neuroestetyka.pdf (dostęp: 22.09.2022).

Eco U., Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, przedm. M. Czerwiński, Warszawa 1972.

Gałczyński K.I., Dzieła, t. 2: Poezje, Warszawa 1957.

Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżycki, Gdańsk 2014.

Grochowiak S., Wybór wierszy, Warszawa 1965.

Hubbard E.M., Arman A.C., Ramachandran V.S., Boynton G.M., Individual differences among grapheme-color synesthetes: brain-behavior correlations, „Neuron” 2005–03, 45(6), s. 975–85; Neuronauka o podstawach człowieczeństwa: O czym mówi mózg?, Warszawa 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuron.2005.02.008

Kandinsky W., O duchowości w sztuce, Łódź 1996.

Krois J.M., Tastbilder. Zur Verkörperungstheorie ikonischer Formen, [w:] idem, Bildkörper und Körperschema. Schriften zur Verkörperungstheorie ikonischer Formen, Berlin 2011.

Łotman J., O znaczeniach we wtórnych systemach modelujących, przeł. J. Faryno, [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, Wrocław 1977, t. 1, s. 7–22.

Łotman J., Uniwersum umysłu, przeł. B. Żyłka, Gdańsk 2008.

Mózg i jego umysły, red. W. Dziarnowska, A. Klawiter, Poznań 2003.

Rzepińska M., Historia koloru w malarstwie europejskim, Kraków 1983.

Semiotyka kultury, wyb. i oprac. E. Janus, M.R. Mayenowa, przedm. S. Zółkiewski, Warszawa 1975.

Smolińska M., Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku, Kraków 2020.

Wasyłyk E., Chopin: malarstwo i muzyka, https://www.akademiasztuki.eu (dostęp: 22.09.2022).

Znak, tekst, fikcja, red. W. Kalaga, T. Sławek, Katowice 1987.