Two paradigms of suicide or two acts of voluntary death? Heinrich von Kleist and Jean Améry
Journal cover Przestrzenie Teorii, no. 18, year 2012
PDF (Język Polski)

Keywords

samobójstwo
śmierć
śmierć dobrowolna
samounicestwienie

How to Cite

Kuczyńska-Koshany, K. (2012). Two paradigms of suicide or two acts of voluntary death? Heinrich von Kleist and Jean Améry. Przestrzenie Teorii, (18), 11–26. https://doi.org/10.14746/pt.2012.18.1

Abstract

I compare the suicide deaths of Heinrich von Kleist and Jean Améry (Hans Mayer). I discuss the issue of suicide, considering it as a category of the German language and distinguish the difference between the terms ‘Selbstmord’ [self-annihilation] and ‘Freitod’ [self-inflicted death, voluntary death]. By comparing the two suicides committed on the two verges of modernity (the beginning of 19th century in Berlin and 20th century after Auschwitz), I try to describe them as an experience of the imagination (in the words of Stefan Chwin) and as a specific act of creation: a choice of a voluntary death. Suicide, comprehended as a confirmation of our existential freedom, was a deviation from what was considered the norm in Prussia in 1811 and did not seem possible as anything else than an act of despair, when committed by a death camp survivor. However, Heinrich von Kleist and Jean Améry have set a precedent in the existing cultural and historical paradigms of suicide.
https://doi.org/10.14746/pt.2012.18.1
PDF (Język Polski)

References

E. Cioran, Zły demiurg, przeł. I. Kania, Krakow 1995, s. 47-48.

B. Baran, Przedmowa do wydania polskiego, [w:] J. Amery, O starzeniu się. Bunt i rezygnacja. Podnieść na siebie rękę. Dyskurs o dobrowolnej śmierci, przeł. i przedmową opatrzył B. Baran, Warszawa 2007, s. 10.

M. Głowiński, Czarne sezony, Kraków 2002, s. 35-41

S. Chwin, Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Gdańsk [b.d.w.], s.338, 422-423

H. von Kleist, Listy, przekł. i wstęp W. Markowska, Warszawa 1983, s. 520-522,

M. Brion L’Allemagne romantique: Kleist, Brentano, Wackenroder, Tieck, Caroline von Günderode, Paris 1962, s. 13

M. Janion, Absolut, namiętność, tragedia. Posłowie, [w:] H. von Kleist, Dramaty wybrane, przeł. J.S. Buras, Kraków 2000, s. 353

A. Alvarez, Bóg bestia. Studium samobójstwa, przeł. Ł. Sommer, Warszawa 1997, s. 39.

R.M. Rilke, Der Tod, [w:] Gedichte. Zweiter Teil. Sämtliche Werke, hrsg. vom Rilke- Archiv in Verbindung mit Ruth Sieber-Rilke, besorgt durch Ernst Zinn, Frankfurt am Main 1987, s. 103-104.

R.M. Rilke, Śmierć, [w:] Poezje, wybrał, przeł. i posłowiem opatrzył M. Jastrun, Kraków 1993, s. 345.

R. Varnhagen von Ense (19 maja 1771–7 marca 1833, ur. i zm. w Berlinie jako RahelLevin, potem używała nazwiska Rahel

Brockhaus-Enzyklopädie in 30 Bänden. 21., vollig bearbeitete Auflage. Band 28. F.A. Brockhaus, Leipzig–Mannheim 2006, s. 559,

H. Arendt, Rahel Varnhagen: Lebensgeschichte einer deutschen Jüdin aus der Romantik, Munchen 2003.

Rachela von Varnhagen do Aleksandra von der Marwitz. Cyt. za: Listy, przeł. H. Kahanowa, [w:] H. von Kleist, Dzieła wybrane, Warszawa 1960, s. 682-683

J. Amery, Poza winą i karą. Próby przełamania podjęte przez złamanego, przeł. R. Turczyn, posłowiem opatrzył P. Weiser, Kraków 2007, s. 53-54

P. Goldammer, Heinrich von Kleist. Mit 56 Abbildungen. VEB Bibliographisches Institut Leipzig 1980 [Bildbiographie], s. 35-36

A. Kowalczykowa, Samobójcy romantyczni, „Ruch Literacki” 1983, nr 6, s. 434.

M. Cyranowicz, Dlaczego von Kleist? Motyw samobójstwa Heinricha von Kleista w twórczości Marcina Świetlickiego, Jacka Podsiadły, Stefana Chwina i Manueli Gretkowskiej. W zbiorze: Literatura polska. 1990– 2000, red. T. Cieślak, K. Pietrych, t. 1, Kraków 2003, s. 346-365.

Wielka encyklopedia powszechna PWN, t. 15: kreteńska kultura – limitatio, Warszawa 2003, s. 493.