Abstract
Polemicising with Maria A. Potocka’s view, the author reflects on the problem of mask and facial expression in the life and work of S.I. Witkiewicz. They appear here as an expression of philosophy of man, a specific feature of the personality of the author of Szewcy [The Shoemakers] whose whole life, artistic and philosophical activity was marked by “facial expression”. The article also reminds the unusually important texts of Stefan Szuman, Witkacy’s friend, who points to the essence of Witkacy’s portraits. The last question discussed in this article is the problem of ascribing to Witkacy of the authorship of most of the photographs in which he is presented (since they are a documentation of his artistic creations) while actually the authors of these photographs are a dozen or so photographer friends of Witkacy.References
B. Danek-Wojnowska, Listy Stanisława Ignacego Witkiewicza do Heleny Czerwijowskiej,
„Twórczość” 1971, nr 9, s. 26.
O. Wilde, Dialogi o sztuce, przeł. M. Feldmanowa, Warszawa 1923, s. 121, [w:] B. Danek-
Wojnowska, Listy..., dz. cyt., s. 14.
J. Leszczyński, Filozof metafizycznego niepokoju, [w:] Stanisław Ignacy Witkiewicz,
człowiek i twórca. Księga pamiątkowa, red. T. Kotarbiński, J.E. Płomieński, Państwowy
Instytut Wydawniczy, Warszawa 1957, s. 93-94.
S. Okołowicz, Metafizyczna dziwność istnienia w fotografiach Stanisława Ignacego
Witkiewicza, „Rocznik Historii Sztuki” 2006; tenże, Miny Witkacego. W poszukiwaniu „wewnętrznego” idioty, [w:] Witkacy. Psychoholizm, red. M.A. Potocka, Bunkier Sztuki, Kraków 2009, s. 307.
S.I. Witkiewicz, 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta, wstęp i opracowanie A. Micińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978, s. 436.
B. Danek-Wojnowska, Listy Stanisława Ignacego Witkiewicza do Heleny Czerwijowskiej,
dz. cyt., s. 36.
M.A. Potocka, Antropologia sztuki. „Ja” jako materiał twórczy, [w:] Witkacy. Psychoholizm,
dz. cyt.
M.A. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia, Kraków 2010
S. Szuman, Rzecz o zjawisku śmierci w sztuce, „Przegląd Współczesny” 1931, nr 110, s. 349.
B. Danek-Wojnowska, Listy Stanisława Ignacego Witkiewicza do Heleny Czerwijowskiej,
dz. cyt., s. 28.
S. Szuman, Portrety Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Czas” 1932, nr 18.
A. Kępiński, Rytm życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003, s. 74.
U. Czartoryska, O fotografiach Stanisława Ignacego Witkiewicza, [w:] Co robić po
kubizmie?, red. J. Malinowski, Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1984, s. 244.
E. Franczak, S. Okołowicz, Przeciw Nicości. Fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza,
Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986, s. 63.
S.I. Witkiewicz, Listy do żony (1928–1931), przygotowała do druku A. Micińska,
opracował i przypisami opatrzył J. Degler, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
, s. 253, 254, 277, 278.
R. Malczewski, Pępek świata. Wspomnienia z Zakopanego, LTW, Warszawa 1999, s. 70.
U. Czartoryska, Wystawa „Stanisław Ignacy Witkiewicz – fotografie”, Łódź 1979,
kopia maszynopisu – ulotka informująca o wystawie, s. 2.
I. Jakimowiczowa, System i wyobraźnia. Wokół malarstwa Witkacego, Wydawnictwo
„Wiedza o Kulturze” Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995, s. 108.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).