Abstract
The aesthetic band – in contrast to the bandwidth, i.e. the distribution channel – is a socially and historically conditioned cluster of aesthetic expectations presented by readers-buyers, represented by their majority, which in the egalitarian, post-modern, and free market society, determines the shape of the publishing market and the circuits it consists of. The author believes that the aesthetic band should be analyzed in the context of both individual and collective expectations of the reading audience in relation to the book content and its subject-matter, as well as in relation to the literary and non-literary production. In the last part of the paper, the author puts forward a proposition that the aesthetic band might be considered as a tool of ideology.References
R. Barthes, Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa 1997.
M. Głowiński, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998, s. 63-90, 101, 136 – 153
Ł. Gołębiewski: Rynek książki w Polsce 2007, t. 1: Wydawnictwa, Warszawa 2007, s. 88.
R. Escarpit, Literatura a społeczeństwo, przeł. J. Lalewicz, [w:] W kręgu socjologii literatury, red. A. Mencwel, t. 1, Warszawa 1980, s. 242.
R. Barthes, Przyjemność tekstu, dz. cyt., s. 65-66.
H.R. Jauss, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1999, s. 145 - 146.
U. Eco, Lector in fabula, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994, s. 72-96.
J. Lalewicz, Socjologia komunikacji literackiej. Problemy rozpowszechniania i odbioru literatury, Wrocław 1985, s. 118, 127
P. Bayard, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa 2008, s. 70.
R. Escarpit, Rewolucja książki, przeł. J. Pański, Warszawa 1969, s. 31, 242.
J. Lalewicz, Komunikacja językowa i literatura, Wrocław 1975, s. 132 -133.
R. Barthes, Teoria tekstu, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1996, s. 200.
I. Loewe, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice 2007.
R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000, s. 243-244.
D. Danek, Dzieło literackie jako książka, Warszawa 1980.
W. Iser, Apelatywna struktura tekstów, przeł. M. Kłańska, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, dz. cyt., t. 4, cz. 1, s. 52-53, 99-127.
F.R. Ankersmit, Historiografia i postmodernizm, przeł. E. Domańska, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 158.
G. Debord, „Społeczeństwo spektaklu” oraz „Rozważania o społeczeństwie spektaklu”, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
T. Eagleton, Kategorie dla krytyki materialistycznej, przeł. P. Parlej, [w:] Współczesna
H.R. Jauss, Estetyka recepcji i komunikacja literacka, przeł. B. Przybyłowska, [w:] Teoria literatury i metodologia badań literackich, red. D. Ulicka, Warszawa 1999, s. 268.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).