Abstract
In the article The evidence of the image..., the author reflects on two important problems in modern culture: considers the role of ekphrasis - the introduction of which connotes the concepts of iconicity, vividness and representation; and memory processes derived from descriptions of pieces of painting (but also views of nature). It appears that the change in time, that introduces changes to the perception, is shared by the two phenomena. Theoretical considerations are developed and legitimised by interpretations of poems from the volume Zobaczone. In her poetry, Julia Hartwig, sometimes considered as one of the Old Masters of poetry, very consistently combines interest in the visuality of the world and problems of recording continuity. Hence, it is advisable to analyse her poems as a play between the elusive image and its material evidence.References
M. Foucault, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2000.
M.P. Markowski, Ekphrasis. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1998.
A. Dziadek, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
J. Hartwig w rozmowie z K. Janowską i P. Mucharskim, Sztuka patrzenia, „Tygodnik Powszechny” 2001, nr 33.
M. Oakeshott, Poezja jako głos w rozmowie ludzkości, tłum. Ł. Sommer, w: tegoż, Wieża Babel i inne eseje, wybór i wstęp P. Śpiewak, Warszawa 1999.
E. Rewers, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005) i Elżbieta Rybicka (E. Rybicka, Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2003).
E. Zdankiewicz-Ścigała, T. Maruszewski, Wyobrażenia jako pierwsza forma doświadczenia generowanego przez jednostkę, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. J. Strelaua, t. 2: Psychologia ogólna, Gdańsk 2004.
J. Tokarska-Bakir, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych - wielkie opowieści, Kraków 2000.
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
R. Nycz, O nowoczesności jako doświadczeniu, w: Nowoczesność jako doświadczenie, pod red. R. Nycza i A. Zeidler-Janiszewskiej, Kraków 2006, s. 10-11. red. i wstęp M. Smorąg-Różycka, Kraków 2003.
M. Janion, Hermeneutyka, w: taż, Humanistyka: poznanie i terapia, Warszawa 1982.
M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych, tłum. K. Pomian, w: tegoż, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973.
M.P. Markowski, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006.
T. Maruszewski, Pamięć autobiograficzna, Gdańsk 2005.
Cz. Miłosz, Zaczynając od moich ulic, Paryż 1985.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).