Ekphrasis as a protagonist of parody - on some poems of Olgerd Dziechciarz
PDF (Język Polski)

How to Cite

Grodecka, A. (2009). Ekphrasis as a protagonist of parody - on some poems of Olgerd Dziechciarz. Przestrzenie Teorii, (11), 83–96. https://doi.org/10.14746/pt.2009.11.5

Abstract

The appearance of the parody of poetic ekphrasis is an important argument in disputes concerning its status. The author considers Olgerd Dziechciarz's collection of poems Galeria "Humbug" [The "Humbug" Gallery] as a missing link of reconstruction of the genre, referring to her own studies conducted as a post-graduate work Wiersze o obrazach. Studium z dziejów ekfrazy [Poems on pictures. A study in the history of ekphrasis] (in preparation). In the course of the analysis the author referred to paintings (H. Bosch, P. Cezanne, Michelangelo), other poetic commentaries of C. Miłosz, A. Stern as well as studies on art (among others D. Freedberg, F. Arnau), considering mainly the problems connected with the reception of pictures.
https://doi.org/10.14746/pt.2009.11.5
PDF (Język Polski)

References

R. P op ow sk i, Starożytny przewodnik po nepolitańskiej pinakotece, w: F i lo s tra t Starszy, Obrazy, przeł. i oprać. R. Popowski, Warszawa 2004.

J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990.

J. D a n ie lew ic z , Wstęp, w: Technika opisów w „Metamorfozach” Owidiusza, Poznań 1971.

M. Skwara, O niektórych właściwościach ekfrazy. Na przykładzie poetyckich recepcji „Szału uniesień” Władysława Podkowińskiego w wybranych utworach młodopolskich i nie tylko, w: Perspektywy polskiej retoryki, pod red. B. Sobczak i H. Zgółkowej, Poznań 2007.

S. W y s łou ch , Ekfraza czy przekład intersemiotyczny?, w: Od tematu do rematu. Przechadzki z Balcerzanem, pod red. T. Mizerkiewicza, A. Stankowskiej, Poznań 2007.

O. D z ie ch c ia r z , Galeria „Humbug”. „Dzieła niestniejące”, „Nowa Okolica Poetów” 2007, nr 26-27.

M. G łow iń sk i , A. O k o p ień -S ław iń sk a , J. S ław iń sk i , Gatunki i odmiany. Zycie gatunków literackich, w: Zarys teorii literatury, Warszawa 1986.

W. J u s z c za k , Ekfraza imaginacyjna: eidolon Heleny, „Konteksty” 2005, nr 3.

Homer, Iliada, przeł. K. Jeżewska, wstęp i przypisy J. Łanowski, BN II 17, Wrocław 1986.

R. Krzyw y, hasło „ekfraza” w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, pod red. G. Gazdy, S. Tyneckiej-Makowskiej, Kraków 2006.

R. Nycz, Parodia i pastisz. Z dziejów pojęć artystycznych w świadomości literackiej XX wieku, w: Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.

W. F ra en g e r , Hieronim Bosch, przeł. B. Ostrowska, Warszawa 1987.

H. B o s ch, Ogród rozkoszy ziemskich, 1503-1504, olej na desce, obraz centralny, 220-195 cm; Raj (lewe skrzydło), 220 x 97 cm, Piekło muzykantów (prawe skrzydło), 220 x 97 cm, Prado, Madryt.

C. M i ło s z , Antologia osobista, Kraków 1998.

W. M ita r sk i , Ruch idei we współczesnym malarstwie francuskim, „Museion” 1911, nr 1.

E. Kuryluk , Marsjasz obdarty ze skóry, „Zeszyty Literackie” 1994, nr 3.

J. K ru piń sk i , Spór o Buty van Gogha: sprzeciw Schapiro wobec interpretacji M. Heideggera, w: Estetyka a hermeneutyka, red. F. Chmielowski, Kraków 1990.

H. van de Waal, Problemy stylistyczne falsyfikatu, przeł. M. Klukowa, w: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, wybór i wstęp J. Białostocki, Warszawa 1976.

F. Arnau, Han van Meegerena, czyli co jest autentyczne?, w: Sztuka fałszerzy, fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarycznych mistyfikacji, przeł. F. Buhl, Wrocław 1966.

J. O lk iew ic z , Barwy przestrzeni, Warszawa 1996.