Abstract
The paper presents the realizations of the theme of concentration camps in folk art, i.e. the sculptures made by Władysław Chajec, Zygmunt Skrętowicz, Franciszek Skocz, and Jan Staszak. Chajec and Staszak tried to present the most drastic moments in the history of the Nazi death factories. These sculptors drew inspiration from the popular iconography of the Holocaust, i.e. pictures showing the liberation of the camps. Skocz carved a cycle of figures that represent members of the SS and prisoners who are doing labor and who are being subjected to punishment, whereas Staszak decided to create his works by using wood from the trees growing on the borders of the Auschwitz-Birkenau camp, thus treating these plants as witnesses of suffering. This article presents the aforementioned works against the background of the crisis of representation, which permeates culture after the Holocaust.References
Alphen E. van, Zabawa w Holokaust, przeł. K. Bojarska, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1-2.
Borowski T., Wybór opowiadań, Warszawa 1998.
Cała A., Żyd – wróg odwieczny? Antysemityzm w Polsce i jego źródła, Warszawa 2012.
Cwynar L., Ku ludowości, „Łabuź” 2002, nr 43, za: <http://labuz.art.pl/archiwlabuz/043labuz.html> [15.09.2013].
Czerepińska J., Czerepiński A., Władysław Chajec, rzeźbiarz ludowy z Kamienicy Górnej, powiat Jasło, „Polska Sztuka Ludowa” 1961, z. 4.
Fryś-Pietraszkowa E., Kunczyńska-Iracka A., Pokropek M., Sztuka ludowa w Polsce, Warszawa 1988.
Grabowski J., O sztuce ludowej w Europie, Warszawa 1978.
Grabowski J., Sztuka ludowa, Warszawa 1977.
Jedlińska E., Sztuka po Holocauście, Łódź 2001.
Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972.
Kupiec J., Auschwitz w rzeźbie ze zbiorów Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Oświęcim 2006.
Saltzman L., Awangarda i kicz raz jeszcze. O etyce reprezentacji, przeł. K. Bojarska, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1-2.
Struk J., Holokaust w fotografiach. Interpretacje dowodów, Warszawa 2007.
Studzińska J., Socrealizm w malarstwie polskim, Warszawa 2014.
Ubertowska A., Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu, Kraków 2007.
SPIS FOTOGRAFII
Władysław Chajec, Krematorjum, nr 31395, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Zygmunt Skrętowicz, Nowy transport. Oświęcim I, nr 26739, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Zygmunt Skrętowicz, Krematorium. Oświęcim II, nr 26735, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Zygmunt Skrętowicz, Wieszanie. Oświęcim III, nr 26736, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Zygmunt Skrętowicz, Gazowanie. Oświęcim IV, nr 26737, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Zygmunt Skrętowicz, Gazowanie. Oświęcim V, nr 26738, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Franciszek Skocz, SS-mann, nr 55467/1, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, SS-mann, nr 55467/2, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 134, nr 55467/3, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień-Żyd z kłodą, nr 55467/4, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 201, nr 55467/5, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 231, nr 55467/6, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień w czasie chłosty, nr 55467/7, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 321 z klocem, nr 55467/8, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 1831, nr 55467/9, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Kapo nr 180 z pałką, nr 55467/10, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień na szubienicy, nr 55467/11, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień z belką na ramieniu, nr 55467/12, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 81177, nr 55467/13, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więzień nr 1351, nr 55467/14, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, Więźniowie murzyńscy, nr 55467/15, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Franciszek Skocz, SS-mann, nr 55467/16, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Sęp, nr 34297, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Czarownica, nr 34301, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Złość, nr 34309, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Człowiek, nr 34313, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Kostucha, nr 34315, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Antychryst, nr 34316, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Skrzypek, nr 34632, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Jan Staszak, Sępica, nr 34635, Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).