Abstract
The research paper presents the concept of secondarily multimodal work, which problematizes the status of e.g.: visual elements added to further editions of an initially monomodal text in the context of its interpretation. This issue is discussed using the example of Bronka Nowicka’s volume To Feed a Stone (2015; 2017), which was expanded in the second edition with photographs and tomographs of the objects described. The analysis shows that some added graphic elements break up the coherence of the narrative and both reinforce and undermine the mimesis in the work. They function based on the principle of a Derridean supplement: they complement and condition the content of the verbal passages. The article concludes with a study of art volumes that are part of Nowicka’s intermedia project focusing on exploring the relationship between image and memory.
References
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2008.
Baudrillard J., O uwodzeniu, przeł. J. Margański, Warszawa 2005.
Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, przeł. B. Michałek, [w:] Fotospołeczeństwo.
Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Boguni-Borkowska, P. Sztompka, Kraków 2012, s. 421-426.
Benjamin W., Twórca jako wytwórca, przeł. J. Sikorski, [w:] Anioł historii, red. H. Orłowski, Poznań 1996.
Biasi P.-M. de, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015.
Brown D., The Da Vinci Code: Special Illustrated Edition, New York 2004.
Chéroux C., Wernakularne. Eseje z historii fotografii, przeł. T. Swoboda, Warszawa 2014.
De Man P., Autobiografia jako odtwarzanie, przeł. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 2, s. 307-318.
Derrida J., O gramatologii, przeł. B. Banasiak, Łódź 2011.
Dziadek A., Obrazy i wiersze: z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
Eco U., Rorty R., Culler J., Brooke-Rose C., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collinie, przeł. T. Bieroń, Kraków 2008.
Flusser V., Ku filozofii fotografii, przeł. J. Maniecki, przedm. P. Zawojski, Warszawa 2015.
Genette G., Paratexts: Thresholds of Interpretation, przeł. J.E. Lewin, Cambridge 1997.
Gibbons A., “I Contain Multitudes” Narrative Multimodality and the Book that Bleeds, [w:] New Perspectives on Narrative and Multimodality, red. R. Page, New York 2010.
Gibbons A., Multimodality, Cognition, and Experimental Literature, New York 2012.
Harman G., Traktat o przedmiotach, przeł. M. Rychter, Warszawa 2013.
Heidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.
Hillis-Miller J., Krytyk jako żywiciel i pasożyt, przeł. G. Borkowska, „Pamiętnik Literacki” 1986, nr 2, s. 285-295.
Językowe obrazowanie świata. Rozmowa Aleksandry Olszewskiej z Bronką Nowicką, <https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/jezykowe-obrazowanie-swiata/> [dostęp: 14.11.2021].
Kress G., Key concepts of multimodality, <https://mode.ioe.ac.uk/2012/02/16/video-resource-key-concepts-in-multimodality/> [dostęp: 16.10.2021].
Kress G., Leeuwen T. van, Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication, London 2001.
Kress G., Leeuwen T. van, Reading Images: A Grammar of Visual Design, London–New York 2006.
Lejeune P., Pakt autobiograficzny, przeł. A. Wit Labuda, „Teksty” 1975, nr 5, s. 31-49.
Louvel L., Poetics of the Iconotext, red. K. Jacobs, przeł. L. Petit, Burlington 2011.
Luke J., Writing the Visible Page: A Multimodal Approach to Graphic Devices in Literary Fiction <https://eprints.qut.edu.au/view/person/Luke,_Jarryd.html> [dostęp: 13.10.2021].
Maj K.M., Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków 2019.
Montoro R., A Multimodal Approach to Mind Style Semiotic Metaphor vs. Multimodal Conceptual Metaphor, [w:] New Perspectives on Narrative and Multimodality, red. R. Page, New York 2010.
Nørgaard N., Multimodal Stylistics of the Novel. More Than Words, New York 2019.
Nowicka B., Nakarmić kamień, Stronie Śląskie 2015.
Nowicka B., Nakarmić kamień. Obrazy rzeczy, Stronie Śląskie 2017.
Nowicka B., Wymiana ciała na obraz. Próba pochwycenia drogi rzeczy od materii do wspomnienia, „Załącznik Kulturoznawczy” 2016, nr 3, s. 362-375.
Page R., Introduction, [w:] New Perspectives on Narrative and Multimodality, red. R. Page, New York 2010.
Poetyka dodatków, „Forum Poetyki”, jesień 2016.
Rosowski S.J., Pro/Creativity and a Kinship Aesthetic, [w:] Willa Cather’s My Ántonia New Edition, red. H. Bloom, New York 2008.
Rouillé A., Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Kraków 2007.
Sadokierski Z., Visual Writing: A Critique of Graphic Devices in Hybrid Novels, from a Visual Communication Design Perspective, Sydney 2010.
Słodczyk R., Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Kraków 2020.
Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu, red. A. Duszak, G. Kowalski, Kraków 2013.
Szajnert D., Intencja autora i interpretacja – między inwencją a atencją, Łódź 2011.
O twórczości tomograficznej Satra Stuelke, <https://satre.org/radiology_art/index2.html> [dostęp: 14.11.2021].
Spotkanie w Mocaku z Bronką Nowicką, <https://www.youtube.com/watch?v=VyCPFfICCqQ> [dostęp: 20.06.2021].
Tomography Art by Kai-hung Fung, <http://3dvisa.cch.kcl.ac.uk/project37.html> [dostęp: 14.11.2021].
Wywiad z Markiem Bieńczykiem w kontekście Conrad Festivalu 2021 <https://www.youtube.com/watch?v=1yps5rvooxA&t=29s> (21 min, 30 s) [dostęp: 7.01.2022].
License
Copyright (c) 2023 Maciej Mazur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).