Abstract
The article is an attempt to describe the conditions in which the body assumes the role of a prop – it becomes an object organizing individual and social life. For such a process to take place, it is necessary to disconnect the body from the Self. It comes with his death. Funeral practices that change the social status of the body can take a monistic or dualistic form. The former make the body a relic and are based on the belief that soma is connected with its spiritual essence. The latter, on the contrary, points to the impermanence of such a connection. In this way, the body becomes a prop, an object, an object, and a tool for funeral performances.
References
Armstrong D.M., A Materialist Theory of the Mind, London 1971.
Armstrong D.M., Malcolm N., Conciousness and Causality, Oxford 1984.
Arystoteles, O duszy, przeł. P. Siwek, Warszawa 1972.
Benedict R., Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1999.
Bettelheim B., Rany symboliczne, przeł., wstęp i oprac. D. Danek, Warszawa 1989.
Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Warszawa 1987.
Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
Cackowski Z., Współczesne teorie umysłu. „Teoria identyczności”, „Studia Filozoficzne” 1980, nr 1, s. 3–21.
Caillois R., Człowiek i sacrum, przeł. A. Tatarkiewicz, E. Burska, Warszawa 1995.
Cassam Q., Introspection and Bodily Self-Ascription, [w:] The Body and the Self, red. J. Bermúdez, A. Marcel, N. Eilan, Cambridge 1998, s. 311–336.
Chirpaz F., Ciało, przeł. J. Migasiński, Warszawa 1988.
Chróścicki J.A., Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974.
Current BODY WORLDS exhibitions worldwide – At a glance! (dostęp: 28.08.2023).
Eliade M., Człowiek i sacrum, przeł. A. Tatarkiewicz, E. Burska, Warszawa 1995.
Eliade M., Opętanie w kulcie Dionizosa, przeł. L. Kolankiewicz, „Dialog” 1987, nr 11–12.
Encyclopedia Anatomica. Museo La Specola Florence, Cologne 2004.
Geertz C., Local knowledge. Further Essays in Interpretive Anthropology, New York 1983. Geertz C., O gatunkach zmąconych, przeł. Z. Łapiński, „Teksty Drugie” 1990, nr 2, s. 112–130.
Girard R., Sacrum i przemoc, cz. 2, przeł. M. i J. Plecińscy, Poznań 1994.
Herodot, Dzieje, przeł. S. Hammer, Warszawa 1954.
Huxley F., Affable Savages, New York 1966.
Jaspers K., Wiara filozoficzna wobec objawienia, przeł. G. Sowiński, wstęp E. Wolicka, Kraków 1999.
Kołakowski L., Horror metaphysicus, Kraków 2012.
Krzak Z., Megality Europy, Warszawa 1994.
Kuchowicz Z., O biologiczny wymiar historii, Warszawa 1985.
Levinas E., Całość i nieskończoność, przeł. M. Kowalska, wstęp B. Skarga, Warszawa 1998.
Lyons J., Semantyka, przeł. A. Wiensberg, Warszawa 1984.
Malinowski B., Mit, magia, religia, przeł. B. Leś, D. Praszałowicz, red. A.K. Paluch, [w:] idem, Dzieła, t. 7, Warszawa 1990.
Margolis J., Persons and Minds. The Prospects of Nonreductive Materialism, London 1978. Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, przeł., wyb., wstęp i oprac. S. Ciechowicz, Warszawa 1976.
Ortiz F., Abakua: rytuał i tragedia, przeł, K. Górna-Urbańska, „Dialog” 1989, nr 3.
Pierce Ch., Collected Papers, red. C. Hartshorne, P. Weiss, t. 2, Cambridge 1958.
Platon, Fedon, przeł. W. Witwicki, [w:] idem, Dialogi, Warszawa 1993.
Popper K.R., Eccles J.C., The Self and Its Brain, London 1977. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-61891-8
Quine W.V., Filozoficzny postęp w teorii języka, przeł. B. Stanosz, [w:] Lingwistyka a filozofia. Współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, red. B. Stanosz, Warszawa 1977, s. 514–515.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 2, przeł. I. Zieliński, Lublin 1997.
Roux J.P., Krew. Mity, symbole i rzeczywistość, przeł. M. Pyrek, Kraków 1994.
Supady J., Śmierć jako czynnik sprawczy w historii, [w:] Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna-antropologia kultury – humanistyka. Materiały III Konferencji
Krajowej TANATOS 99, red. J. Kolbuszewski, Wrocław 1999, s. 15–19.
Symbole i symbolika, red. M. Głowiński, Warszawa 1990.
Thomas L.V., Trup. Od biologii do antropologii, przeł. K. Kocjan, Łódź 1991.
Von Hagens forced to return controversial corpses to China | World news | The Guardian (dostęp: 28.08.2023).
Wachowski J., Kilka uwag o poznaniu somatycznym i aktorstwie, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1998, z. XXV, s. 135–148.
Wieczorkiewicz A., Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, Gdańsk 2000.
License
Copyright (c) 2023 Jacek Wachowski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).