Abstract
The article is an analysis of two poetic texts by Witold Wirpsza from the volume Comments on fotografia. The object of inquiry is the status of photography as a prop in Wirpsza’s multimodal construction. The similarities between the works were brought out and explained on the assumption that in both cases the poet uses references to Dante’s Divine Comedy.
References
Balbus S., „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.
Benjamin W., Mała historia fotografii, [w:] idem, Twórca jako wytwórca, przeł. H. Orłowski, J. Sikorski. Poznań 1975.
Berger J., O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.
Bryant M., Introduction, [w:] Photo-Textualities. Reading Photographs and Literature, M. Bryant (red.), Newark 1996.
Byliniak M., Krytyka obrazu w poezji i eseistyce Witolda Wirpszy, „Twórczość” 2009, nr 8.
Darrach W.C., Cartes de visite in nineteenth century photography, Gettysburg 1981.
Girard R., Od Boskiej komedii do socjologii powieści, przeł. M. Ochab, [w:] W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych, wstęp, wyb. i oprac. A. Mencwel, tom II, Warszawa 1977.
Grądziel-Wójcik J., Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Poznań 2001.
Hirsch M., Family frames: photography, narrative and postmemory, Cambridge 1997.
Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.
Kałuża A., Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej, Kraków 2008.
Kuciak A., Dante romantyków. Recepcja „Boskiej komedii” u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida, Poznań 2003.
Leociak J., Tekst wobec zagłady (O relacjach z getta warszawskiego), Wrocław 1997.
Leśniak K., „The Family of Man” po latach. Wokół krytyki i recepcji wystawy, „Roczniki Humanistyczne” 2013, z. 4.
Lury C., Prosthetic culture: photography, memory and identity, London 1998.
Marinelli L., Polski Dantyzm między epiką a etyką, „Roczniki Humanistyczne” 2012, z. 1.
Minois G., Historia piekła, przeł. A. Dębska, Warszawa 1996.
Mościcki P., Wyższa aktualność. Studia o współczesności Dantego, Kraków 2022, s. 25.
Pawelec D., Wirpsza wielokrotnie, Mikołów 2013.
Paz O., Podwójny płomień. Miłość i erotyzm, przeł. P. Fornelski, Kraków 1996.
Pietrzak W., Anty-mitologia Witolda Wirpszy. Komentarz do „Komentarzy do fotografii”, „Ruch Literacki” 2014, z. 4–5.
Sollors W., Looking at the Photographs Now and Remembering a Visit in the 1950’s, [w:] The Family of Man Revisited. Photography in a Global Age, G. Hurm, A. Reitz, S. Zamir (red.), London 2017. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350988644.ch-007
Soulages F., Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków 2007.
Szymański W., Rozmowy z pisarzami, Kraków 1981.
The family of man; the photographic exhibition created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art, New York 1955.
Thomas A., The Expanding Eye. Photography and the Nineteenth-Century Mind, New York 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429428708
Wirpsza W., Gra znaczeń. Przerób, Mikołów 2008, s. 178–180.
Wirpsza W., Komentarze do fotografii, Kraków 1962.
License
Copyright (c) 2023 Cezary Zalewski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).