Abstract
The article attempts to characterize literary practices which have emerged in recent decades due to the rise of new technologies. The titular “textual games” are experiments which test the stylistic and genre durability of popular literary works. They give rise to new technological formats and new genre variations (gamebooks or works written by artificial intelligence). As such, they also create a new and unique aesthetic and formal landscape and provoke reflection on contemporary literary practices and research strategies that can be used to describe them.
References
SERCE ZIMY #01 | Nowy początek starej przygody, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=J5zs-5gl6dg (accessed: 7.07.2023).
Allegro Lektury 2.0 – nowy projekt audio we współpracy Allegro i Storia by Astra, https://brief.pl/allegro-lektury-2-0-nowy-projekt-audio-we-wspolpracy-allegro-i-storia-by--astra/ (accessed: 7.07.2023).
An AI and an artist go on the road. “The idea was to write a novel with a car”, CBC Radio, https://www.cbc.ca/radio/spark/409-1.4860495/an-ai-and-an-artist-go-on-the-road--the-idea-was-to-write-a-novel-with-a-car-1.4860760 (accessed:11.07.2023).
Audience Adventure Radio Hour – Consider the Consequences (2018.7.6), YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=SWCu6PnK5ls (accessed: 5.07.2023).
Australijka opracowała program komputerowy, który pisze bajki z morałem, Booklips.pl, https://booklips.pl/newsy/australijka-opracowala-program-komputerowy-ktory-pisze-bajki-z-moralem/#google_vignette (accessed: 11.07.2023).
Bazarnik K., Krótkie wprowadzenie do liberatury, https://www.slideshare.net/mik_krakow/katarzyna-bazarnik-krtkie-wprowadzenie-do-liberatury (accessed: 4.07.2023).
Bazarnik K., Liberatura, czyli o powstawaniu nowych gatunków (literackich), [in:] Od
liberatury do e-literatury, eds. E. Wilk and M. Górskaj-Olesińska, Opole 2011.
Białostocki J., Tradycja i innowacja, [in:] Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1987, pp. 11–17.
Both S., Review: AI: When a Robot Writes A Play, Czech Centre London, A Younger Theatre, https://www.ayoungertheatre.com/review-ai-when-a-robot-writes-a-play--czech-centre-london/ (accessed: 11.07.2023).
Branden B., The Passion of Ayn Rand, New York 1986.
Bromboszcz R., Poezja cybernetyczna, hipertekst, liberatura, poezja neolingwistyczna…, [in:] Od liberatury do e-literatury, eds. E. Wilk and M. Górska-Olesińska, Opole 2011.
Butor M., Essais sur le roman, Paris 1992.
Chrudzimski A., Teoria intencjonalności Romana Ingardena, “Edukacja Filozoficzna” 1998, no. 25, pp. 249–260.
Cyfrowa poezja konkretna, Korporacja Ha!art, https://web.archive.org/web/20191112020447/http:/www.ha.art.pl/prezentacje/42-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej/2174-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej-cyfrowa-poezja-konkretna.html (accessed: 10.07.2023).
Domańska E., Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, “Teksty Drugie” 2010, no. 1–2, pp. 45–55.
Donguy J., Poésies expérimentales – Zone numérique (1953–2007), Paris 2007.
DRESZCZ – Gra Paragrafowa, dudziarz.net, http://www.dudziarz.net/dreszcz/ (accessed: 6.07.2023).
Fajfer Z., Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, ed. K. Bazarnik, Kraków 2010.
Fajfer Z., Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich, “Dekada Literacka” 30.06.1999, no. 5–6.
Fajfer Z., Liberatura: hiperksięga w epoce hipertekstu, [in:] Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, ed. K. Bazarnik, Kraków 2010.
Gaming as Culture, Essays on Reality, Identity and Experience in Fantasy Games, eds. J.P.Williams, S.Q. Hendricks, W.K. Winkler, Oxford 2006.
Genette G., Palimpsestes. La litterature au second degree, Paris 1982.
Głowiński M., O intertekstualności, “Pamiętnik Literacki” 1986, no. 4.
Goblin – Gra Paragrafowa – Jacek Ciesielski, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=hRSMCKY17-I (accessed: 6.07.2023).
GPT-2 – sztuczna inteligencja zdolna do pisania własnych treści, CTS SZKOLENIA PL, https://cts.com.pl/baza-wiedzy/gpt-2-sztuczna-inteligencja-zdolna-do-pisania--wlasnych-tresci#:~:text=GPT-2%20%E2%80%93%20sztuczna%20inteligencja%20zdolna%20do%20pisania%20w%C5%82asnych,postawie%20ogromnej%20bazy%20s%C5%82%C3%B3w%20zawartych%20na%20stronach%20internetowych (accessed: 11.07.2023).
Gry Książkowe, Masz Wybór, https://masz-wybor.com.pl/gry-ksiazkowe/ (accessed: 6.07.2023).
Hornigold T., The First Novel Written by AI Is Here – and It’s as Weird as You’d Expect It to Be, singularityhub.com, https://singularityhub.com/2018/10/25/ai-wrote-a-road-trip--novel-is-it-a-good-read/#sm.00069qmis10ebdl7uan103cdtwnog (accessed: 11.07.2023).
http://poetycko.eu (accessed: 12.07.2023).
https://artsandculture.google.com/project/please-feed-the-lions (accessed: 7.07.2023).
http://haart.e-kei.pl/e-booki/Zenon_Fajfer_-_Liberatura_czyli_literatura%20totalna_PL.pdf (accessed: 10.07.2023).
https://www.techsty.art.pl/hipertekst/definicje.htm (accessed: 7.07.2023.
Ingarden R., Cognition of the Literary Work of Art, trans. K. Olsen and R.A. Crowley, Evanston 1973.
Ingarden R., The Literary Work of Art: An Investigation on the Borderlines of Ontology, Logic, and Theory of Literature, trans. G. Grabowicz, Evanston 1973.
Janowski S., THEaiTRE, czyli sztuka teatralna napisana przez roboty. Premiera już niedługo, Techgame, https://techgame.pl/sztuka-040820-sj-napisana-przez-roboty-i-sztuczna-inteligencje (accessed: 11.07.2023).
Jaworski K., ‘Wybór należy do Ciebie…’ Gry paragrafowe – druga młodość zapomnianej formy rozgrywki, “Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego” 2015, no. 1.
Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Świat digital natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, Poznań 2013.
Kremer A., Przypadki poezji konkretnej. Studa pięciu książek, Warszawa 2015.
Kristeva J., Problèmes de structuration du texte, [in:] Tel Quel: Théorie d’ensemble, Paris 1968, pp. 297–316.
Kristeva J., Semiotique. Recherches pour une semanalyse, Paris 1969.
‘Lalka’ Bolesława Prusa odczytana na nowo w serialu audio. Wieniawa i Woronowicz w rolach głównych, https://news.empik.com/109861-lalka-boleslawa-prusa-odczytana-na-nowo-w-serialu-audio-wieniawa-i-woronowicz-w-rolach-glownych (accessed: 7.07.2023).
Liberatura, liberatura.pl, https://liberatura.pl/ (accessed: 10.07.2023).
Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, ed. M. Górska-Olesińska, Opole 2012.
Masz Wybór | O książkach, w których Ty jesteś bohaterem, https://masz-wybor.com.pl/ (accessed: 6.07.2023).
Matuszyk Ł., Liberackie ciało i jego ‘Oka-leczenie’, [in:] “Er(r)go. Teoria–Literatura– Kultura” 2016, no. 32(1).
Nasza Historia, Masz Wybór, https://masz-wybor.com.pl/ (accessed: 6.07.2023).
O’Hare T., Lucky Les – The Best Book Ever? – Reader, You Decide…, https://timohare.blog/2018/02/01/lucky-les-the-best-book-ever-reader-you-decide/ (accessed: 6.07.2023).
Okopień-Sławińska A., Relacje osobowe w literackiej komunikacji, [in:] Problemy Socjologii Literatury, ed. J. Sławiński, Wrocław 1971, pp. 109–125.
Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, ed. A. Pitrus, Kraków 2012.
Orzeł W., “1 the Road” to pierwsza powieść napisana przez sztuczną inteligencję, AI Business, https://aibusiness.pl/1-the-road-to-pierwsza-powiesc-napisana-przez-sztuczna-inteligencje/ (accessed: 14.05.2021).
Postman N., Technopoly: The Surrender of Culture to Technology, New York 1992.
Rand A., Night of January 16th, New York 1971.
Różanowski K., Sztuczna inteligencja: rozwój, szanse i zagrożenia, [in:] “Zeszyty Naukowe” 2007.
Świontek S., Dialog – dramat – metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Łódź 1990.
TEKS-TURA. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka, Kraków 2005.
Ubersfeld A., Reading Theater, trans. F. Collins, Toronto 1999. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442679023
Wachowski J., Deepfejki – medialne falsyfikacje ciała. Cechy, funkcje, strategie komunikacyjne, “Czas Kultury” 2022, no. 4, pp. 209–224.
Wachowski J., Mit – dramat – tradycja. O transtekstualności w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 1993.
Wóycicki K., Forma językowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Warszawa 1912.
Ziomek J., Projekty wykonawcy w dziele literackim, a problemy genologiczne, [in:] Powinowactwa literatury. Studia i szkice, Warszawa 1980, pp. 102–132.
Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990.
License
Copyright (c) 2024 Jacek Wachowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).