Abstract
The aim of the article is to discuss the media topics in the prose of Bruno Schulz in the context of the media reflection of the creators of the interwar avant-garde. The issues of cinema, theater and circus, and especially their connection and confrontation, appear both in many stories of the Drohobych writer, and are an important subject of reflection by such authors as Tadeusz Peiper, Stanisław Ignacy Witkiewicz and Karol Irzykowski. The juxtaposition of literary, critical and essayistic reflection allows for an initial examination of the media a priori, the media episteme of the first decades of the 20th century, and to show how literature reflects on the new visibility and visualisation of the world.
References
Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978.
Balazs B., Wybór pism, oprac. A. Jackiewicz, Warszawa 1957.
Bocheńska J., Polska myśl filmowa do roku 1939, Wrocław 1974.
Bolecki W., Wenus z Drohobycza. O Brunonie Schulzu, Gdańsk 2017.
Bruno Schulz w oczach świadków. Listy, wspomnienia i relacje z archiwum Jerzego Ficowskiego, oprac. J. Kandziora, Gdańsk 2022.
Caneppele P., Die Republik der Träume. Bruno Schulz und seine Bilderwelt, Graz 2010.
Gawrak Z., Jan Epstein. Studium natury w sztuce filmowej, Warszawa 1962.
Giżycki M., Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 1996.
Gondowicz J., Trans-Autentyk. Nie-czyste formy Brunona Schulza, Warszawa 2014.
Guderian-Czaplińska E., Szara strefa awangardy i inne szkice, Wrocław 2021.
Irzykowski K., Dziesiąta Muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, oprac. Z. Górzyna, Kraków 1982.
Kittler F., Optische Medien. Berliner Vorlesung 1999, Berlin 2002.
Lindenbaum Sh., Obecność elementów judaistycznych oraz tożsamości żydowskiej Brunona Schulza w jego twórczości literackiej („Noc wielkiego sezonu”), [w:] Bruno od Księgi Blasku. Studia i eseje o twórczości Brunona Schulza, red. P. Próchniak, Kraków 2013, s. 191–207.
Orska J., Kinopoezja? Ruch i fotogenia jako kategorie estetyczne poetyckiej awangardy, „Forum Poetyki” 2021, nr 23, zima, s. 30–49. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2021.23.28895
Peiper T., Tędy. Nowe usta, oprac. S. Jaworski, T. Podoska, Kraków 1972.
Schulz B., Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, wyd. drugie przejrzane i uzupełnione, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998.
Schulz B., Szkice krytyczne, oprac. W. Bolecki, M. Wójcik, P. Sitkiewicz, Gdańsk 2017.
Sitkiewicz P., Fantasmagorie. Rozważania o filmowej wyobraźni Brunona Schulza, „Schulz/Forum” 2012, nr 1, s. 35–46.
Sitkiewicz P., Gabinet doktora Gotarda. Schulz i niemiecki ekspresjonizm filmowy, „Schulz/Forum” 2017, nr 9, s. 5–18. DOI: https://doi.org/10.26881/sf.2017.09.02
Szymaniak K., Być agentem wiecznej idei. Przemiany poglądów estetycznych Debory Vogel, Kraków 2006.
Tarnowska B., Bruno Schulz i cyrk. Obrazy, metafory (auto)identyfikacje, „Panoptikum” 2020, nr 25 (32), s. 37–51. DOI: https://doi.org/10.26881/pan.2021.25.02
Witkiewicz S.I., Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, oprac. J. Leszczyński, Warszawa 1974.
Wojda D., Polska Szeherezada. Swoje i obce z perspektywy postkolonialnej, Kraków 2015.
Wójtowicz A., Cogito i „sejsmograf podświadomości”. Proza pierwszej awangardy, Lublin 2010.
Zielinski S., Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2010.
License
Copyright (c) 2024 Paweł Tomczok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).