Abstract
In the late period of Kazimierz Wierzyński’s poetry the poems devoted to paintings are parallel to poems about writers and literature, also about composers and music. Intertextuality of Wierzyński links with reflections about his own biography, consideration about contemporary history and meditations devoted to existential and metaphysical quests. This poet took up the attentive studies upon the world art. Writing about victory of the universal values, he wants to overcome the traumatic
experiences of exile. In the history of art Wierzyński searched the areas of rescue. He considered philosophical problems such as right and evil, moment and constancy, life and death. He was interested in actuality of art and universality of anthropological problems in painting expression. In this work the matter of interpretations are the such poems by Wierzyński, as Van Gogh, Caravaggio, Kobiety, które tkają (The Women which are Weaving), Painting.
References
Andres Z., Kazimierz Wierzyński. Szkice o twórczości literackiej, Rzeszów 1997.
Caravagio, tekst R. Giorgi, przeł. H. Cieśla, Warszawa 2006.
Dłuska M., Studia i rozprawy, t. 3, Kraków 1972.
Dudek J., „Jeśli mi słowo bić przestanie, co mi po sercu”. O twórczości Kazimierza Wierzyńskiego, Kraków 2023.
Dybciak K., Słowo – płomień rozświetlający muzykę, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.
Dybel P., Poeta światła i ciemności, [w:] idem, Ziemscy, słowni, cieleśni. Eseje o polskich poetach współczesnych, Mikołów 2019.
Gogh V. van, Listy do brata, przeł. J. Guze i M. Chełkowski, przedmowa J. Guze, Warszawa 1964.
Hemar M., O autorze „Życia Chopina”, [w:] Wspomnienia o Kazimierzu Wierzyńskim, zebr. i oprac. P. Kądziela, Warszawa 2001.
Herbert Z., Piero della Francesca, [w:] idem, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1973.
Hutnikiewicz A., Pierwsza i druga młodość Wierzyńskiego, [w:] idem, Portrety i szkice literackie, Warszawa–Poznań–Toruń 1976.
Ligęza W., „I zacznę się znowu”. O przemianach Poezji Kazimierza Wierzyńskiego, [w:] idem, Ale książki. Dziewięć szkiców o poezji, Kraków 2021.
Ligęza W., Obszary ocalenia. Natura, słowo i kultura w późnej liryce Kazimierza Wierzyńskiego, [w:] Pisarz na obczyźnie, red. T. Bujnicki, W. Wyskiel, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1985.
Nasiłowska A., Kazimierz Wierzyński, Warszawa 1990.
Nasiłowska A., Przemiany w powojennej poezji Wierzyńskiego, [w:] eadem, Persona liryczna, Warszawa 2000.
Rodriguez-Aguilera C., Picasso, przeł. T. Utzig, Warszawa 1987.
Rydz A., Świat nie ma sensu, sens ma sztuka. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Warszawa 2004.
Terlecki T., Wierzyński czyli poeta, [w:] idem, Szukanie równowagi. Szkice literackie i publicystyczne, oprac. i komentarz M. Stefański, Warszawa 2019.
Wierzyński K., Poezje zebrane, oprac. i posł. W. Smaszcz, t. 1–2, Białystok 1994.
Wierzyński K., Życie Chopina, przedm. A. Rubinstein, Warszawa 1999.
License
Copyright (c) 2024 Wojciech Ligęza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
