Abstrakt
In this article the Author shows that J. Derrida's discourse is of a dramatic character. The model which he adopts is the model of a drama. The vision of philosophy, literature and art is connected in Derrida with thinking, which in its basis is of theatrical character. The philosopher often reaches for the concepts connected with dialogue, agon, theatre, stage, drama recalls various theatrical conventions from Rousseau to Artaud. Deconstruction produces concepts which, acting in the text, provoke in it transformations, destructions and dislocations. Deconstruction means activity, is dynamic and dramatic, creates a peculiar scene referring to the metaphor of the theatre and directs the spectator's attention onto the artistic imagination which creates this scene. Questioning of thinking in binary categories, projecting dramatic modality which suspends frameworks, construction of a sphere between fiction and reality produces a specific epistemological matrix, which reduces the figure of an observer for the sake of a performing actor. Deconstruction suspends aesthetics based on the category of a masterpiece, develops a new aesthetics, the subject of reference of which is an event, constructs a performative aesthetics connected with the drama.Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).