Abstrakt
This article is an attempt to investigate contemporary film theory highlighting the inseparable connection between cinema and the human body and seeing, in which sense this theory complements academic recognition about neomodernism. The author expands on the philosophical concept of experience, showing problems posed by its conceptualization, and also points to the connection of this term with the body and sensuality. In the next part, the main distinguishing features characterizing the dramaturgy of cinematic neomodernism are given. The author argues that the dramaturgy of this movement creates a different kind of cinema experience in general. The final part presents an analysis of two films which are examples of the theory of cinema as senses, as well as exemplifying the dramaturgy characteristic for neomodernism, and thus creating a specific type of experience in the viewer.
Bibliografia
Doświadczenie, red. T. Buksiński, Poznań 2001.
Dramaturg w teatrze, literaturze, sztuce. Dramaturgia – nowe horyzonty, red. W. Baluch, A. Krajewska, Poznań 2019.
Dudley A., The Major Film Theories, Nowy Jork 1976.
Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: Wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015.
Gendlin T.E., Experiencing and the Creation of Meaning. A Philosophical and Psychological Approach to the Subjective, Evanston 1997.
Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej, Kraków 2007.
Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
Jay M., Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, przeł. A. Rejniak-Majewska, Kraków 2008.
Kino: gest – ciało – ruch. Film w perspektywie systemów komunikowania niewerbalnego, red. A. Gwóźdź, Wrocław 1990.
Kosiński D., Performatyka. W(y)prowadzenia, Kraków 2016.
Oakeshott M., Experience and Its Modes, Cambridge 1995.
Ostaszewski J., Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Kraków 1999.
Ostaszewski J., Oddramatyzowanie akcji i antyklimaks w kinie współczesnym, „Panoptikum” 2018, nr 19(26), s. 80–94.
Sauerland K., Od Diltheya do Adorna. Studia z estetyki niemieckiej, Warszawa 1986.
Sobchack V., The Address of the Eye. A Phenomenology of Film Experience, Princeton 1992.
Syska R., Filmowy modernizm, „Kwartalnik Filmowy” 2009, 67/68.
Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).