Abstrakt
The following text begins with an introduction that discusses (relevant for the subsequent argument) issues related to biotopic and the role of props in the context of the discussed films. The subsequent part of the argument focuses on the significance of props (such as a desk, a quill, a letter, and a book) in Becoming Jane (2007, dir. Julian Jarrold) and Miss Austen Regrets (2008, dir. Jeremy Lovering). The analysis explores the situation where these objects convey specific information encrypted by the directors, while also allowing for viewer interpretations regarding their functions. The text argues that although it is not possible to present the “truth” about the writer’s life, one can still attempt to know and understand her world, and the props depicted in the films play a significant role in this process.
Bibliografia
Austen J., Letters of Jane Austen. Volume 2, red. E. Hugessen, Knatchbull-Hugessen, Lord Brabournes, Nowy Jork 2009. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511702853
Austen J., Listy wybrane 1796–1817, wyb. R.W. Chapman, przeł. J. Kozak, Warszawa 1998.
Braudy L., Cohen M., Film Theory and Criticism, New York, Oxford 2009.
Buchanan J., Introduction. Image, story, desire: the writer on film, [w:] The Writer on Film Screening Literary Authorshiphe, red. J. Buchanan, Londyn 2013. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137317230
Cartmell D., Becoming Jane in screen adaptations of Austen’s fiction, [w:] The Writer on Film Screening Literary Authorshiphe, red. J. Buchanan, Londyn 2013. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137317230_10
Cartmell D., Whelehan I., Screen Adaptation: Impure Cinema, Londyn 2010. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-11153-1
Custen G.F., Bio/Pics: How Hollywood Constructed Public History, New Brunswick, New Jersey 1992.
Durys E., Ekranowe życie. W kręgu filmowej biografistyki, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 114, s. 193–211. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.712
Faludi S., Backlash: The Undeclared War against Women, Londyn 1992.
Gilbert S.M., Gubar S., The Madwoman in The Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, New Haven, Londyn 2000.
Haiduc S., ‘Here is The Story of My Career…’: The Woman Writer on Film, [w:] The Writer on Film Screening Literary Authorshiphe, red. J. Buchanan, Londyn 2013. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137317230_3
Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
Higson A., Film England. Culturally English Filmmaking since the 1990s, Londyn – Nowy Jork 2011. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755698097
Katafiasz Olga, Biograficzny film, [w:] Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003.
Kijowski A.T., A kiedy strzelba wypali…: (Poetyka rekwizytu), „Teksty: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1977, nr 1(31), s. 68–88.
Kołos S., Film biograficzny – gatunek progresywny. Geneza, genologia, strategie narracyjne, Toruń 2018.
Pereira M.E., Austenmania, or the Female Biopic as Literary Heritage, [w:] Adaptation, Intermediality and the British Celebrity Biopic, red. M. Minier, M. Pennacchia, Londyn – Nowy Jork 2016.
Polaschek B., The Postfeminist Biopic Narrating the Lives of Plath, Kahlo, Woolf and Austen, Londyn 2013. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137273482
Projansky S., Watching Rape: Film and Television in Postfeminist Culture, Nowy Jork 2001.
Rosenstone R., In Praise of the Biopic, [w:] Lights, Camera, History: Portraying the Past in Film, red. R. Francaviglia, J. Rodnitzky, Arlington 2007.
Shachar H., Screening the Author. The Literary Biopic, Cham 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-18850-4
Szpulak A., Filmowe wcielenia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 32, s. 301–322. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2019.32.16
Wiltshire J., Recreating Jane Austen, Oxford 2003.
Woolf V., Własny pokój. Trzy gwinee, przeł. E. Krasińska, Warszawa 2002.
Worthen J., The Necessary Ignorance of a Biographer, [w:] The Art of Literary Biography, red. J. Batchelor, Oxford 1995. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198182894.003.0016
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Śliwńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).