Abstrakt
Artykuł opisuje planowane badania nad praktyką kształcenia integracyjnego w Polsce w latach 2022-2023. Podstawą teoretyczną badań są ideologie edukacyjne oraz koncepcja społeczeństwa. W artykule opisano proponowaną metodę badawczą. Przeprowadzone zostanie badanie jakościowe. Problemem badawczym proponowanego badania jest odpowiedź na pytanie, jak wygląda przestrzeń kształcenia integracyjnego. Celem badań jest krytyczna analiza funkcjonowania klas integracyjnych w obszarze edukacji szkolnej, której efektem będzie opisanie rzeczywistości i mechanizmów obecnych w kształcenia integracyjnym. Badania będą umiejscowione w paradygmacie interpretatywnym. Stworzona została matryca kategorii do krytycznej analizy dyskursu, który związany jest z kształceniem integracyjnym. Matryca ta może być pomocna w opisie tego, jakie znaczenia nadawane są elementom procesu edukacyjnego (cele oparte na podstawie aksjologicznej, metody, treści, sposoby kontroli i oceny).
Bibliografia
Bourdieu P., Medytacje pascaliańskie, przeł. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006.
Bourdieu P., Practical reason: On the theory of action, Stanford University Press, Stanford 1998.
Bourdieu P., The social structures of the economy, Polity Press, Cambridge 2005.
Creswell J.W., Poth C.N., Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches, SAGE Publications 2018.
DeWalt K.M., DeWalt B.R., Participant observation: A guide for fieldworkers, AltaMira Press 2002. Flick U., An introduction to qualitative research, SAGE Publications 2011.
Forlin C., From special to inclusive education in Macau (SAR), “International Journal of Inclusive Education” 2011, Vol. 15, No. 4, pp. 433–443. DOI: https://doi.org/10.1080/13603110903079516
Hegarty S., Alur M., Education and children with special needs: From segregation to inclusion, SAGE Publications 2002.
Jacyno M., Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1997.
Knasiecka-Falbierska K., Nauczyciel w przestrzeni illusio, [in:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M. Dudzikowa, K. Knasiecka–Falbierska, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2013, pp. 187–203.
Kohlberg L., Mayer R., Development as the Aim of Education, “Harvard Educational Review” 1972, Vol. 42, No. 4, pp. 449–496. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.42.4.kj6q8743r3j00j60
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2010.
Kwiecińska R., Szymański M.J., Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2010.
Labaree D.F., Someone has to fail: The zero-sum game of public schooling, Harvard University Press, Cambridge 2010.
MEN, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (DzU z 2019 r. poz. 502).
NIK, Kształcenie w szkołach specjalnych, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, 2021, https://www.nik.gov.pl/plik/id,23409,vp,26129.pdf [dostęp: 5.11.2021].
Pachociński R., Współczesne systemy edukacyjne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2004. Pijl S.J., Meijer C.J.W., Hegarty S., Inclusive education: A global agenda, Routledge, London–New York 1997.
Stankowski A., Balukiewicz M. (red.), O trudnej sztuce bycia razem, czyli różne oblicza integracji, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2006.
Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.
Weiss G., Wodak R. (eds.), Critical Discourse Analysis, Palgrave Macmillan, London 2003. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230288423
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Karolina Kołodziejczak, Anna Sajdak-Burska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.