Abstrakt
Ukrainian citizens, fleeing from the war, find themselves in Poland, including towns directly bordering Ukraine, e.g. located in the Biała Podlaska district. Children of Ukrainian refugees are subject to compulsory education in Poland and attend schools of their choice together with children of Polish origin. The educational activities carried out by the schools include the formation of social skills. Therefore, the need arose to carry out pedagogical research aimed to determine the level of social skills of children attending intercultural classes (in terms of communication, sensitivity to the feelings and needs of others and showing help). The article presents results of study conducted among 121 children aged 6–7 in several primary schools in the Biala Podlaska district of the Lubelskie voivodeship. Statistical analysis of the research results showed differences in the level of some of the children’s social skills. The highest variation in the studied group of children was found in the assessment of the following skills: control of one’s emotions and the ability to speak about one’s own feelings.
Bibliografia
Czerniejewska I., Main I. (red.), Uchodźcy: teoria i praktyka, Stowarzyszenie „Jeden Świat”, Poznań 2008.
Grzymała-Kazłowska A., „Integracja” – próba rekonstrukcji pojęcia, [w:] Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, red. A Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński, Wydawnictwa UW, Warszawa 2008, s. 29–50.
Grzymała-Moszczyńska H., Uchodźcy: podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2000.
Jakubowska U., Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne, „Przegląd Psychologiczny” 1996, nr 39, s. 29–40.
Kapica-Curzytek J., Nauczyciel w szkole jako „culture broker” (pośrednik kulturowy) wobec uczniów obcokrajowców, „Kultura i Edukacja” 2010, nr 1, s. 95–107.
Karwowska-Struczyk M., Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 370.
Konwencja dotycząca statusu uchodźców, sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 r., Dz. U z 1991 r. nr 119 poz. 515.
Lewowicki T., Szkic do teorii zachowań tożsamościowych, [w:] W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn 2001, s. 159–165.
Nazaruk S., Intercultural Education as a Chance for the Integration of Refugee Children, „Horyzonty Wychowania” 2014, t. 13, nr 27, s. 119–130.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s.269.
Nikitorowicz J., Od podmiotowości do międzykulturowości i z powrotem. Próba interpretacji niektórych perspektyw teoretycznych, [w:] W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn 2001, s. 21–25.
Nowak M., Uchodźcy w szkole, „Dyrektor Szkoły” 2012, nr 1, s. 12–17.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Sekułowicz K., Jak zmniejszyć dystans?, „Głos Pedagogiczny” 2011, nr 11, s. 8–11.
Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, DzU z 2003 r., nr 128 poz. 1176 (z późn. zm.).
Weinar A., Tak daleko stąd, tak blisko – europeizacja a integracja legalnych imigrantów, uchodźców i repatriantów w Rzeczpospolitej Polskiej, [w:] Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, red. K. Iglicka, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003, s. 235–237.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Stanisława Katarzyna Nazaruk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.