Kobiety w przestrzeni służby wojskowej – kontrowersje wokół testu/egzaminu sprawności fizycznej
PDF

Słowa kluczowe

studenci
kobiety w wojsku
akademia wojskowa
test sprawności fizycznej

Jak cytować

Judzińska , A. (2024). Kobiety w przestrzeni służby wojskowej – kontrowersje wokół testu/egzaminu sprawności fizycznej. Rocznik Pedagogiczny, 46, 137–157. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.9

Abstrakt

Artykuł rozważa rosnącą liczbę dziewcząt w przestrzeni szkół wojskowych. Główny wątek narracji skupia się na analizie kryteriów egzaminów sprawnościowych dla kandydatek do uczelni wojskowych. Podejmuje także głębsze rozważania na temat znaczenia i roli testów sprawności fizycznej dla kobiet na różnych etapach służby wojskowej oraz związanych z tym kontrowersji.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.9
PDF

Bibliografia

Akademia Pożarnicza. (2024). Zostań strażakiem – studia dla strażaków w służbie kandydackiej. Pobrane z: https://apoz.edu.pl/kandydat/ksztalcenie-mundurowe/zostan-strazakiem-studia-dla-strazakow--w-sluzbie-kandydackiej/

Akademia Wymiaru Sprawiedliwości. (2023). Rekrutacja – Studia I stopnia stacjonarne. Pobrane z: https://aws.edu.pl/rekrutacja/rekrutacja-penitencjarystyka-stacjonarne/

Batra, A. (2023, 21 lutego). Dymorfizm płciowy w sporcie – siła mięśniowa [wpis na blogu]. Pobrane z: https://amitbatra.pl/kobiety-w-sporcie/

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność (tłum. T. Kunz). Wydawnictwo Literackie.

Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (tłum. S. Cieśla). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bogucka, M. (2005). Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI. Wydawnictwo Trio.

Chodała, A., & Stupnicki, R. (2021). Analiza komponentów sprawności fizycznej kandydatek do akademii wojskowej. Aktywność Fizyczna i Zdrowie, 16, 7–12.

Connell, R.W. (2005). Masculinities. University of California Press.

Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Cybal-Michalska, A. (2014). Szkoła jako kreator proaktywności podmiotu w świecie wielości możliwości. Studia Pedagogiczne, 67, 119–128.

Czerwińska, M. (2012). Pozytywna dyskryminacja w wojsku – zbędny przywilej czy niezbędna potrzeba? Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 5(63), 525–534. DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.05.41

Czuba, B. (2015). Kobiety w wojsku. Przystosowanie zawodowe, relacje społeczne, emocje. Studium socjologiczne. Wojskowa Akademia Techniczna.

Demuth, A., Janowski, J., Czerniak, U., Krzykała, M., Sokołowski, M., Strzelczyk, R., & Ziółkowska-Łajp, E. (2009). Dymorfizm płciowy cech morfologicznych i motorycznych kobiet studiujących w wyższej szkole oficerskiej. Journal of Kinesiology and Exercise Sciences, 19(45), 43–50.

Diamond, D. (2011). Military colleges and academies. W B. J. Bank (Red.), Gender and higher education (s. 141–148). Johns Hopkins University Press.

Drapikowska, B. (2013). Militarna partycypacja kobiet w siłach zbrojnych RP. Zeszyty Naukowe AON, 2(91), 166–194. DOI: https://doi.org/10.5604/08672245.1172596

Drozdowski, Z. (1998). Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF w Poznaniu.

Flejterski, S. (2011). Proglobaliści, antyglobaliści i alterglobaliści. Spojrzenie z punktu widzenia zarządzania finansami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 38(640), 243–253.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (A. Szulżycka, Tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Golka, M. (2001). Problemy i dylematy edukacji dla wielokulturowości. W J. Nikitorowicz, M. Sobecki, & D. Misiejuk (Red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej (t. 1, s. 137–149). Wydawnictwo Trans Humana.

Gromkowska-Melosik, A. (2008). Indywidualizm, liberalna edukacja i paradoksy emancypacji kobiet. W A. Gromkowska-Melosik & T. Gmerek (Red.), Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej (s. 75–86). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Judzińska, A. (2020). Wojskowa kariera zawodowa w doświadczeniach kobiet. Studium socjopedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kopciewicz, L. (2010). Matematyka w ideologiach, ideologie w matematyce – badanie szkolnego funkcjonowania matematyki jako pola wytwarzania kultury. Forum Oświatowe, 1(42), 39–51.

Kuśmirek, K. (2017). Służba kobiet w siłach zbrojnych. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 1(2), 108–124. DOI: https://doi.org/10.15290/cnisk.2017.01.02.06

Laskowski, M. (2019). Edukacja wojskowa w ocenie uczniów klas mundurowych szkół średnich a ich zróżnicowanie demograficzno-społeczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 32(3), 115–133. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2019.32.3.115-133

Lipsitz-Bem, S. (2000). Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci (S. Pikiel, Tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ładyka, S. (2012). Liberalizm czy neoliberalizm w polityce gospodarczej państwa. Wyzwania gospodarki globalnej. Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 31(2), 11–23.

Melosik, Z. (2013a). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Melosik, Z. (2013b). Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 3(1), 21–46. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2013.3.1.02

Nagel, R. U., Spears, K., & Maenza, J. (2021). Gendered military culture and policies for change. Georgetown Institute for Women, Peace and Security, 1–8.

Oddziały Przygotowania Wojskowego 2022/2023. (b.d.). Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji. Pobrane 12 lutego 2024 z: https://www.wojsko-polskie.pl/zostanzolnierzem/articles/aktualnosci/oddzialy-przygotowania-wojskowego-20222023/

Organizacja i przebieg testu sprawności fizycznej. (b.d.). Zespół Szkół im. Marii Curie Skłodowskiej w Kętrzynie. Pobrane 10 lutego 2024 z: https://zs.ketrzyn.pl/regulamin-testu-sprawnosciowego-opw-2/ Zespół Szkół im. Marii Curie Skłodowskiej w Kętrzynie. (b.d.).

Organizacja i przebieg testu sprawności fizycznej. Pobrane 10 lutego 2024 z: https://zs.ketrzyn.pl/regulamin-testu-sprawnosciowego-opw-2/

Palczewska, M., & Drapikowska, B. (2014). Służba wojskowa kobiet wyzwaniem dla Sił Zbrojnych RP. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, 3(11), 98–112.

Mykonos. (2017, 24 stycznia). Pełzająca dyskryminacja, czyli o żołnierskich normach sprawności fizycznej. Portal-mundurowy.pl. Pobrane z: https://archiwum.portal-mundurowy.pl/index.php/reklama/item/4129-24-i-pelzajaca-dyskryminacja-czyli-o-zolnierskich-normach-sprawnosci-fizycznej

Peret-Drążewska, P. (2018). Istota dylematu tożsamościowego zaufanie vs ryzyko we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Studia Edukacyjne, 49, 335–352. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.49.20

Ministerstwo Obrony Narodowej. (2024). Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 stycznia 2024 r. w sprawie przeprowadzenia sprawdzianu sprawności fizycznej żołnierzy zawodowych. Pobrane z: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12380800

Robinson, J. G., & McIlwee, J. S. (1991). Men, women, and the culture of engineering. The Sociological Quarterly, 32(3), 403–421. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1991.tb00166.x

Szulejko, T. (2012, 17 grudnia). Wojska Lądowe: ludzie są najważniejsi. Polska Zbrojna. Pobrane z: http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/5781?t=Wojska-Ladowe-ludzie-sa-najwazniejsi

Tatarczuk, J., & Choptiany, M. (2019). Dymorfizm płciowy w zakresie wybranych cech morfologicznych. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, 2(42), 21–31.

VI Liceum Ogólnokształcące w Toruniu. (b.d.). Test sprawności do oddziału przygotowania wojskowego. Pobrane 12 lutego 2024 z: http://www.vilo.torun.pl/548/test-kwalifikacyjny-do-oddzialu-przygotowania-woskowego

Zespół Szkół nr 2 im. J. Wyżykowskiego w Lubinie. (2022). Test sprawności fizycznej dla kandydatów do Oddziału Przygotowania Wojskowego na rok szkolny 2022/23. Pobrane z: https://zs2lubin.pl/wp-content/uploads/2022/05/Zalacznik-nr-1.pdf

Test sprawności fizycznej dla kandydatów Oddziału Przygotowania Wojskowego (OPW) w roku szkolnym 2023/2024. (2023, 10 sierpnia). Pobrane z: https://liceumnr1sochaczew.pl/index.php/2023/08/10/test-sprawnosci-fizycznej-dla-kandydatow-oddzialu-przygotowania-wojskowego-opw-w-roku-szkolnym-2023-2024/

Tlatlik, J. (2022). Zakaz dyskryminacji na etapie nawiązywania stosunku pracy. Wolters Kluwer.

Tomczak, A., & Bembnowicz, M. (2013). Poglądy żołnierzy na zróżnicowane ze względu na płeć testy sprawności fizycznej stosowane w Siłach Zbrojnych RP. W M. Sokołowski (Red.), Morfofunkcjonalne aspekty służb mundurowych (s. 141–150). Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej.

Tomczak, A., & Meńkarski, M. (2008). Testy sprawności fizycznej żołnierzy zawodowych – poglądy żołnierzy obojga płci. W R. M. Kalina & P. Łapiński (Red.), Kobieta jako funkcjonariusz porządku publicznego (s. 129–133). Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej.

Uniwersytet Medyczny w Łodzi. (b.d.). Kształcenie studentów podchorążych – przyszłych lekarzy wojskowych dla potrzeb Ministerstwa Obrony Narodowej. Pobrane 12 lutego 2024 z: https://wojlek.umed.lodz.pl/o-kolegium/o-wydziale/

Wnuk-Lipiński, E. (2004). Świat międzyepoki. Globalizacja. Demokracja. Państwo narodowe. Wydawnictwo Znak, ISP PAN.

Wojsko Polskie. (2017). Statystyki. Pobrane z: http://archiwum.wojsko-polskie.pl/pl/sily-zbrojne-rp/wojskowa-sluzba-kobiet/statystyki/31669,statystyki.html

Wolska-Liśkiewicz, E. (2015). Dlaczego w polskiej armii nie ma kobiet-generałów? Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, 2, 47–59.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2013 roku. (2013). I OSK 526/13.

Wysocka, J. (2023). Rekrutacja do służby w Policji. Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy. Pobrane z: http://bip.bydgoszcz.kwp.policja.gov.pl/KWB/rekrutacja-do-sluzby-w/40823,Informacje-dla-kandydatow-do-sluzby-w-Policji-ktorzy-rozpoczeli-procedure-postep.html

Zarządzenie Nr 2/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie ustalenia warunków i trybu rekrutacji na studia dla kandydatów na żołnierzy zawodowych do uczelni wojskowych w roku akademickim 2023/2024. Dz.Urz. MON 2023 poz. 9. (2023) (Polska).

Zarządzenie Nr 3/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia warunków i trybu rekrutacji na studia do uczelni wojskowych dla kandydatów do zawodowej służby wojskowej w roku akademickim 2024/2025. Dz.Urz. MON 2024 poz. 10. (2024) (Polska).

Zarządzenie Nr 8/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie ustalenia warunków i trybu rekrutacji na studia dla kandydatów na żołnierzy zawodowych do uczelni wojskowych w roku akademickim 2020/2021. Dz.Urz. MON 2020 poz. 57. (2020) (Polska).

Ziemba, K., & Marcinów, R. (2013). Sezonowa zmienność sprawności motorycznej kobiet i mężczyzn w żołnierskiej służbie zawodowej. W J. Iskra, R. Tataruch, & C. Kuśnierz (Red.), Wykorzystanie badań naukowych w wychowaniu fizycznym i sporcie (cz. 4, s. 257–271). Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej.

Żarnowska, A., & Szwarc, A. (2004). Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności: wiek XIX i XX (t. 8). Wydawnictwo DiG.