Podwójnie wyjątkowi – osoby z ADHD jako uczniowie zdolni
Okładka czasopisma Rocznik Pedagogiczny, tom 46, rok 2023
PDF

Słowa kluczowe

uczniowie podwójnie wyjątkowi
uczniowie uzdolnieni
ADHD
ADHG
podwójna diagnoza

Jak cytować

Racka, M. (2024). Podwójnie wyjątkowi – osoby z ADHD jako uczniowie zdolni. Rocznik Pedagogiczny, 46, 177–184. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.11

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie zjawiska uczniów dwukrotnie wyjątkowych – osób, które są uzdolnione, a jednocześnie zmagają się z trudnościami wynikającymi z takich schorzeń jak ADHD. Pierwsza część artykułu zawiera przegląd badań i literatury, podkreślając trudności w diagnozowaniu tych uczniów z powodu zjawiska maskowania ich drugiej wyjątkowości. Zwrócono uwagę na istnienie stereotypów związanych z określonymi diagnozami oraz znaczenie kontekstu zachowań ocenianych przez nauczycieli i diagnostów. W artykule wprowadzono koncepcję ADHG (Attention Divergent Hyperactive Gifted) – uczniów, którzy są jednocześnie uzdolnieni i mają ADHD. Wskazano na potrzebę zmiany paradygmatu, polegającej na przesunięciu uwagi z trudności, z jakimi mierzą się ci uczniowie, na podkreślanie ich potencjału. Artykuł akcentuje konieczność zwiększenia świadomości istnienia uczniów ADHG oraz kontynuowania badań nad metodami diagnozowania i wspierania ich rozwoju.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.11
PDF

Bibliografia

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Publishing. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Calero, M. D., García-Martín, M. B., Jiménez, M. I., Kazén, M., & Araque, A. (2007). Self-regulation advantage for high-IQ children: Findings from a research study. Learning and Individual Differences, 17(4), 328–343. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2007.03.012

Flint, L. J. (2001). Challenges of identifying and serving gifted children with ADHD. TEACHING Exceptional Children, 33(4), 62–69. DOI: https://doi.org/10.1177/004005990103300409

Fugate, C. M. (2018). Attention divergent hyperactive giftedness: Taking the deficiency and disorder out of the gifted/ADHD label. W: S. B. Kaufman (red.), Twice exceptional. Supporting and educating bright and creative students with learning difficulties (s. 191–200). Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190645472.003.0012

Kaufman, S. B. (red.). (2018). Twice exceptional. Supporting and educating bright and creative students with learning difficulties. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190645472.001.0001

Lee, K. M., & Olenchak, F. R. (2015). Individuals with a gifted/attention deficit/hyperactivity disorder diagnosis: Identification, performance, outcomes, and interventions. Gifted Education International, 31(3), 185–199. DOI: https://doi.org/10.1177/0261429414530712

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lovecky, D. V. (2018). Misconceptions about giftedness and the diagnosis of ADHD and other mental health disorders. W: S. B. Kaufman (red.), Twice exceptional. Supporting and educating bright and creative students with learning difficulties (s. 83–103). Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190645472.003.0005

Łodej, M., Komperda, S., & Paryż, A. (2018). Uczniowie podwójnie wyjątkowi w szkole. Języki Obce w Szkole, (3), 39–47.

Skibska, J. (2013). Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi – najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, & J. Oleksy (red.), Edukacja małego dziecka. Konteksty rozwojowe i wychowawcze (t. 4, s. 145–165). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Webb, J. T., Amend, E. R., Webb, N. E., Goerss, J., Beljan, P., & Olenchak, F. R. (2005). Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults: ADHD, bipolar, OCD, Asperger’s, depression, and other disorders. Great Potential Press.