Abstrakt
Artykuł podejmuje refleksję nad metodologicznymi możliwościami badania podręczników do historii, łącząc podejścia socjologiczne i historyczne. Podręczniki pełnią rolę nie tylko narzędzi edukacyjnych, lecz także mechanizmów kształtowania tożsamości zbiorowej. Zastosowanie makrospołecznej analizy kontekstowej oraz badania ram interpretacyjnych pozwala uchwycić proces konstruowania i rekonstruowania narracji historycznych w odpowiedzi na społeczne potrzeby teraźniejszości i przyszłości. Odwołując się m.in. do metafory palimpsestu M. van der Vlies, artykuł ukazuje podręczniki jako przestrzeń, w której ślady wcześniejszych narracji pozostają obecne i kształtują kolejne interpretacje. Takie ujęcie pozwala dostrzec, jak narracje historyczne są nieustannie przepisywane, negocjowane i reinterpretowane, a także jak dynamiczna interakcja różnych warstw pamięci wpływa na kształtowanie znaczeń. Integracja perspektyw historycznej i socjologicznej umożliwia pełniejsze uchwycenie podręczników jako nośników pamięci kulturowej i narzędzi społecznego konstruowania rzeczywistości.
Bibliografia
Bateson, G. (1954). A theory of play and fantasy. Psychiatric Research Reports, 2, 39–51.
Berger, S. (2007). Writing national histories in Europe: Reflections on the pasts, presents, and futures of a tradition. In K. H. Jarausch & T. Lindenberger (Eds.), Conflicted memories: Europeanizing contemporary histories (pp. 55–68). New York: Berghahn Books. DOI: https://doi.org/10.1515/9780857453600-006
Carretero, M., Asensio, M., & Rodríguez-Moneo, M. (Eds.). (2012). History education and the construction of national identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Cöllen, B. (2010, 11 kwietnia). Die Welt: "Cyniczny cios historii". Deutsche Welle. Retrieved from: https://www.dw.com.
Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. New York: Harper & Row.
Grever, M., & van der Vlies, T. (2017). Why national narratives are perpetuated: A literature review on new insights from history textbook research. London Review of Education, 15(2), 286–301. DOI: https://doi.org/10.18546/LRE.15.2.11
Hein, L., & Selden, M. (Eds.). (2000). Censoring history: Citizenship and memory in Japan, Germany, and the United States. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
Howlett, M., & Rayner, J. (2006). Understanding the historical turn in the policy sciences: A critique of stochastic, narrative, path dependency, and process-sequencing models of policy-making over time. Policy Sciences, 39, 1–18. DOI: https://doi.org/10.1007/s11077-005-9004-1
Maresz, T. (2017). Podręcznik szkolny narzędziem kształtowania świadomości historycznej młodzieży: Analiza porównawcza polskich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich podręczników do historii z przełomu XX i XXI wieku. In Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej (pp. 123–136).
Mahoney, J. (2000). Path dependence in historical sociology. Theory and Society, 29, 507–548. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007113830879
Podeh, E. (2000). History and memory in the Israeli educational system: The portrayal of the Arab–Israeli conflict in history textbooks (1948–2000). History & Memory, 12(1), 65–100. DOI: https://doi.org/10.1353/ham.2000.0005
Repoussi, M., & Tutiaux-Guillon, N. (2010). New trends in history textbook research: Issues and methodologies toward a school historiography. Journal of Educational Media, Memory, and Society, 2(1), 154–170. DOI: https://doi.org/10.3167/jemms.2010.020109
Roszkowski, W. (2016, April 10). Katastrofa smoleńska konsekwencją zbrodni katyńskiej. Polskie Radio 24. Retrieved from https://www.polskieradio24.pl
Rüsen, J. (2008). What does "making sense of history" mean? In J. Rüsen (Ed.), Meaning and representation in history (p. 2). New York–Oxford: Berghahn Books.
Schwartz, B. (1996). Memory as a cultural system: Abraham Lincoln in World War II. American Sociological Review, 61, 908–927. DOI: https://doi.org/10.2307/2096461
Schwartz, B. (2014). Where there’s smoke, there’s fire: Memory and history. In T. Thatcher (Ed.), Memory and identity in ancient Judaism and early Christianity: A conversation with Barry Schwartz (pp. 7–37). Atlanta: SBL Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1287n36.5
Van der Vlies, T. (2022). Echoing events: The perpetuation of national narratives in English and Dutch history textbooks, 1920–2010. Göttingen: Brill V&R Unipress. DOI: https://doi.org/10.14220/9783737014502
Wertsch, J. V. (2002). Voices of collective remembering. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511613715
Wertsch, J. V. (2008). Collective memory and narrative templates. Social Research: An International Quarterly, 75(1), 133–156. DOI: https://doi.org/10.1353/sor.2008.0051
Wertsch, J. V. (2017). Foreword – Negotiating the nation: Young people, national narratives, and history education. London Review of Education, 15(2). DOI: https://doi.org/10.18546/LRE.15.2.02
Zerubavel, E. (2003). Time maps: Collective memory and the social shape of the past. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226924908.001.0001
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dobrochna Hildebrandt-Wypych

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
