Abstrakt
Artykuł ma charakter monografii pedagogicznej i poświęcony jest analizie pięćdziesięcioletniego rozwoju Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu (1975–2025) w kontekście przemian społecznych i edukacyjnych. Celem artykułu jest przedstawienie genezy oraz dynamiki rozwoju Poradni, a także analiza jej dostosowań do zmieniających się potrzeb dzieci, młodzieży, rodzin oraz środowiska edukacyjno-społecznego. W artykule omówiono początki poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w Polsce oraz pierwsze lata działalności Poradni w Swarzędzu. Przedstawiono rozwój struktury organizacyjnej Poradni oraz zmiany w zakresie realizowanych funkcji diagnostycznych i terapeutycznych. Szczególną uwagę zwrócono na wpływ rozwoju infrastruktury na efektywność udzielanego wsparcia oraz rolę Poradni jako kluczowego elementu systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Artykuł opiera się na analizie dokumentacji źródłowej Poradni, aktów prawnych, rozporządzeń oraz zarządzeń, a także na literaturze przedmiotu. Analiza ukazuje, w jaki sposób instytucja odpowiadała na zmieniające się i zróżnicowane potrzeby zarówno podopiecznych Poradni, jak i lokalnej społeczności.
Bibliografia
Biuletyn okolicznościowy. (2005). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu (1975–2005). 30-lecie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Drukarnia Swarzędzka.
Błachnio, H. (2005). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu 1975–2005 [materiał audiowizualny]. Studio Foto-Video Henryk Błachnio.
Bohdanowicz, S. (1980). Dorobek poradnictwa wychowawczo-zawodowego w Polsce Ludowej i jego zadania w związku z reformą systemu edukacji narodowej. W: W. Brejnak (red.), Poradnictwo wychowawczo-zawodowe (s. 8–17). WSiP.
Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). Podręcznik ADOS-2. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kwasiborska-Dudek, J., & Emiluta-Rozya, D. (red.). (2023). Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wydawnictwo Harmonia.
Miśkiewicz, B. (1974). Wstęp do badań historycznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mucha, K. (2018). Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu i filiach na rok 2002/2003. (2002). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu.
Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu i filiach na rok 2024/2025. (2024). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu. https://pppswarzedz.pl/oferta-ppp-na--rok-szkolny-2024-2025/
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rogowska, D. (1999). Rozwój poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w okresie II Rzeczypospolitej. W: K. Ostrowska (red.), Psychologia praktyczna w systemie oświaty (s. 11–17). Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. 1993 nr 67 poz. 322 (Polska).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. 2023 poz. 2499 (Polska).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017 poz. 1578 (Polska).
Skałbania, B. (2015). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w środowisku lokalnym. Analiza poradniczej praktyki. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2020 poz. 374 (Polska).
Węglarz, J., & Bentkowska, D. (2020). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży: przewodnik dla terapeutów. Wydawnictwo Harmonia.
Włodek-Chronowska, J. (1980). Poradnia wychowawczo-zawodowa w systemie orientacji zawodowej. WSiP.
Wujcik, R. (2022). Zastosowanie testów psychologicznych w diagnozie pacjentów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, & A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu. Od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji (s. 101–122). Wydawnictwo Continuo.
Wywiad z główną księgową Anną Ładniak-Błachnio, przeprowadzony 29 kwietnia 2025 r. w siedzibie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu. (2025).
Zakościelna, E. (1980). Doskonalenie systemu poradnictwa. W: W. Brejnak (red.), Poradnictwo wychowawczo-zawodowe (s. 31–35). WSiP.
Zarządzenie Ministra Oświaty z dnia 1 sierpnia 1964 r. (Nr OWGI-1369/64) w sprawie organizacji poradni wychowawczo-zawodowych, Dz.Urz. Ministerstwa Oświaty nr 10 poz. 108 (1964) (Polska).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Klaudia Jóźwiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
